لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

بازرسان آژانس، کره شمالی را ترک کردند


بازرسان آژانس تقریبا دو هفته پیش به پیونگ یانگ رفته بودند.
بازرسان آژانس تقریبا دو هفته پیش به پیونگ یانگ رفته بودند.

دومين گروه از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی که به منظور بازرسی از تاسيسات هسته ای کره شمالی از دو هفته پيش در آن کشور به سر می بردند، بامداد شنبه، يازده اوت، پيونگ يانگ را ترک کردند.


بر اساس گزارش شين هوا، خبرگزاری دولتی چين، دو تن از اين کارشناسان هسته ای همچنان در کره شمالی باقی خواهند ماند تا نيروگاه پنج مگاواتی يونگ بيون را که از زمان اتحاد جماهير شوروی سابق در اين کشور تاسيس شده است زير نظر داشته باشند.


همزمان به خبرگزاری کيودو از ژاپن گزارش داده است که بازرسان آژانس تاييد کرده اند نيروگاه اتمی يونگ بيون از چرخه فعاليت خارج شده است.


از سوی ديگر، کيم کی يه گوان، نماينده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه روز شنبه وارد پکن شد تا درباره ادامه روند خلع سلاح اتمی کشورش با نمايندگان دولت چين و احتمالا با نماينده ويژه آمريکا ديدار و گفت و گو کند.


سخنگوی سفارت آمريکا در پکن روز شنبه تاييد کرد که کريستوفر هيل سرپرست مذاکرات هسته ای آمريکا در مناقشه اتمی کره شمالی برای ديداری يک هفته ای از چين، روز دوشنبه آينده وارد پکن خواهد شد.


بر اساس اظهارات اين سخنگو، انتظار می رود آقای هيل در اين ديدار با وو دا وی، نماينده دولت چين در گفت و گوهای شش جانبه و برخی ديگر از شخصيت های بلندپايه اين کشور ديدار کرده و پس از آن در روز چهارشنبه آينده برای شرکت در نشست گروه های کار که با هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی در شهر شن يانگ، واقع در شمال شرقی چين، تشکيل خواهد شد، به اين محل برود.


انتظار می رود نمايندگان شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن، و دو کره شمالی و جنوبی قبل از ديدار رسمی ماه سپتامبر، در ماه جاری ميلادی نيز با يکديگر به بحث و تبادل نظر بپردازند، اما هنوز زمان مشخصی برای اين نشست احتمالی تعيين نشده است.


کره شمالی در ماه گذشته ميلادی پنج نيروگاه اتمی خود را بست و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داد از تاسيسات هسته ای اين کشور ديدن کنند.


بر اساس اظهارات آژانس، کره شمالی تا به اين لحظه همکاری نزديکی را با بازرسان به نمايش گذاشته است.


XS
SM
MD
LG