لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

پس از یک سال و نیم، دیدار احتمالی اوباما با نتانیاهو در نیمه آبان


کاخ سفید از آمادگی رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل در اوایل ماه نوامبر، دو ماه دیگر، خبر داد. اگر این دیدار انجام شود، این نخستین ملاقات این دو در یک سال و نیم اخیر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه، ۲۰ شهریور، تاریخ اوایل نوامبر، نیمه آبان، را برای انجام این دیدار احتمالی ذکر کرده و گفت: «رهبران مصمم به تقویت مناسبات هستند.»

به گفته آقای ارنست، دیدار در واشینگتن انجام می‌شود و برای این منظور، نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید دعوت خواهد شد.

در همین حال مجمع عمومی سازمان ملل حدود سه هفته دیگر کار خود را آغاز می‌کند و رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در شمار رهبرانی هستند که در روزهای مختلف در این همایش سخنرانی می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز هشتم نوامبر، ۱۷ آبان، در نشست سالانه فدراسیون یهودیان آمریکا نیز شرکت می‌کند و به نظر می رسد که این تاریخ، برای دیدار نتانیاهو با اوباما در حال بررسی است.

بیانیه کاخ سفید درباره دیدار دو مقام یک روز پس از تحولات کنگره آمریکا که شکست تلاش مخالفان توافق اتمی ایران جدی‌تر شد، صادر شده است.

نتانیاهو در دوره اخیر دو بار به آمریکا سفر کرده است، اما هر بار اوباما از ملاقات با او خودداری کرد.

باراک اوباما ابتدا تاکید کرده بود که به خاطر انتخابات اسرائیل با نتانیاهو که رهبر یکی از احزاب در این انتخابات است ملاقات نمی کند، و سپس استدلال کرد که تا دستیابی به توافق اتمی با ایران با نتانیاهو دیدار نمی کند، زیرا می داند حتی پس از چنین ملاقاتی، نخست وزیر اسرائیل «در برابر دوربین ها می ایستد و از مذاکرات اتمی با ایران شدیداً انتقاد خواهد کرد».

نتانیاهو اواخر اسفند گذشته با حضور در کنگره آمریکا و سخنرانی علیه مذاکرات اتمی با ایران، موجب ناخشنودی عمیق رئیس جمهوری و دولت آمریکا شد.

با وجود این سخنرانی نتانیاهو و دیدارهای متعدد وی با سناتورهای آمریکایی در ماه‌های اخیر، سنا روز پنج‌شنبه گذشته با یک رای گیری، عملاً جمهوری‌خواهان را در رد توافق اتمی با ایران ناکام کرد.

در همین حال، مخالفان توافق در مجلس نمایندگان روز جمعه با ۲۶۹ رای در برابر ۱۶۲ رای با توافق اتمی با ایران مخالفت کردند، اما این رای گیری نمادین بود و اثری در جلوگیری از عملی شدن توافق نخواهد داشت.

با این حال جمهوری‌خواهان هنوز تا ۲۶ شهریور، ۱۷ سپتامبر، فرصت دارند تاکتیک های دیگری را علیه توافق به کار برند و حتی احتمال شکایت از باراک اوباما به دیوان عالی آمریکا را مطرح کرده اند، هرچند که شکست آنها قطعی به نظر می‌رسد.

اکثریت جمهوری‌خواهان و چهار سناتور دموکرات مخالف توافق در سخنان خود در نشست های روزهای گذشته سنا استدلال های بنیامین نتانیاهو را علیه توافق تکرار کردند و «به خطر» افتادن اسرائیل را انگیزه مخالفت خود عنوان کردند.

اما باراک اوباما رای گیری روز پنج‌شنبه در سنا را «اقدام تاریخی» نامید.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت، دیدار با نتانیاهو مذاکره در مورد همکاری های امنیتی آمریکا و اسرائیل را نیز شامل می شود.

در همین زمینه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه تاکید کرده بود که کشورش می خواهد نشست های امنیتی و نظامی با اسرائیل هر چه زودتر از سرگرفته شود.

اپوزیسیون اسرائیل، همانند تحلیل‌گران در رسانه‌های این کشور و آمریکا، عدم موفقیت مخالفان توافق اتمی در رد این توافق در کنگره را شکستی برای نخست وزیر اسرائیل و حامیان آمریکایی او دانسته اند.

تحلیل‌گران رسانه های اسرائیل تا آنجا پیش رفته‌اند که دیدار احتمالی آتی اوباما با نتانیاهو را ملاقات «پیروز و مغلوب» توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG