لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۴

انتقادات مسعود شجاعی از فساد مالی و اخلاقی در فوتبال و جامعه


مسعود شجاعی؛ بازیکن تیم ملی فوتبال ایران
مسعود شجاعی؛ بازیکن تیم ملی فوتبال ایران

مسعود شجاعی بازیکن تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید با وجود تمرکز کامل روی فوتبال حرفه‌ای، هرگز نسبت به معضلات اجتماعی در ایران بی‌تفاوت نبوده است.

تجاوز به کودکان کار، تخلفات مالی و اخلاقی در فوتبال، بدرفتاری با مهاجرین و فساد در رسانه‌ها، موضوعاتی است که شجاعی با صراحت درباره‌اش صحبت کرده است.

این هافبک خلاق تیم ملی فوتبال ایران، بیش از ده سال است که به طور مداوم در خارج از ایران بازی می‌کند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیش از این فقط مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان توانسته‌اند بیش از یک دهه، بی‌وقفه در خارج از ایران بازی کنند.

گفتگوی اختصاصی با مسعود شجاعی؛ انتقاد بی سابقه از فساد در فوتبال ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:53 0:00

شجاعی در شهرآورد آتن بین پانیونیوس با پاناتینایکوس، پاس گل تیمش را به کریم انصاری‌فرد داد و پس از بازی، پاسخگوی سوالاتم شد.

او گفت اگر بخواهد در قبال فسادهای رایج در جامعه سکوت کند؛ به نسل‌های بعدی خیانت کرده، به همین خاطر «به تشخیص خودم صلاح می‌دانم که حرف بزنم.»

مسعود شجاعی الفبای فوتبال را از ۱۵ سالگی و در صنعت نفت آبادان آموخت. سپس به جوانان سایپا پیوست. این چرخه در رده بزرگسالان هم تکرار شد و ابتدا برای صنعت نفت و بعد از آن برای سایپا به میدان رفت و از همین باشگاه چهره شد و پیراهن تیم ملی را پوشید.

او تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که بدون سابقه عضویت در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، دو دوره در جام جهانی بازی کرده. مسعود و آندرانیک اگر در جام جهانی بعدی حاضر باشند، رکورد تاریخی سه دوره حضور در جام جهانی، به نام‌شان ثبت خواهد شد.

شجاعی در این گفتگو، از منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها انتقاد کرد.

فساد گسترده رسانه‌ای و باجگیری در فضای ورزش از دیگر نکاتی بود که شجاعی به زبان آورد.

او گفت ستارگانی نظیر وحید هاشمیان نیز با وجود سوابق درخشان، به دلیل باج ندادن و همراه نشدن با فضای فاسدی که بدنه فوتبال ایران را در بر گرفته، نادیده گرفته می‌شوند.

مسعود شجاعی تاکید کرد اگر بخواهد به تنهایی به طرح این مباحث ادامه دهد، او نیز حذف خواهد شد زیرا "سیستم فاسد" فرد منتقد را کنار می‌زند.

اولین بازی ملی او مقابل لائوس در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود. شجاعی که سابقه بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم دارد، دو بار در خاک کره جنوبی دروازه تیم ملی این کشور را باز کرده. اولین گل ملی او هم به عربستان در ورزشگاه آزادی به ثمر رسید.

شجاعی در خصوص پیگیری مجلس شورای اسلامی در قبال فسادهای فوتبالی گفت این پرونده‌ها به نتیجه نمی‌رسند زیرا باید افرادی افشا شوند که خود صاحب قدرت هستند و تعدادشان هم زیاد است.

بدرفتاری با مهاجرین و سنگ‌اندازی‌ها برای تامین امکانات اولیه زندگی‌شان، از دیگر موضوعاتی بود که مسعود شجاعی اشاره کرد.

او خود در همین زمینه، در منطقه محروم پاسگاه نعمت آباد در جنوب شهر تهران فعالیت می‌کند اما شهرداری تاکنون مساعدتی برای اسکان و تحصیل نوجوانان مورد نظر شجاعی، صورت نداده است.

او در لیگ امارات آمار جالب ۱۲ گل در ۴۰ بازی را به جا گذاشته. سال ۲۰۰۸ از امارات راهی اسپانیا شد. حتی مصدومیت‌ طولانی هم باعث نشد مسعود از اسپانیا به لیگ ایران بازگردد.

بازی برای اوساسونا در لالیگا و لاس پالماس در لیگا آدلانته، گلزنی مقابل آتلتیکو مادرید و درخشش در برابر رئال مادرید از جمله بازی‌های به یاد ماندنی شجاعی در اسپانیاست.

اولین بازی در لالیگا را مقابل ویارئال انجام داد و پس از آن صد بار دیگر برای اوساسونا به میدان رفت. بعد از جدایی از این تیم نیز برای لاس پالماس بازی کرد.

در حالی که برای پیوستن به تیم رئال زاراگوزا به توافق رسیده و باشگاه نیز این خبر را اعلام کرده بود، پیشنهاد الشحانیه پنج برابر رقم تیم اسپانیایی بود. به همین خاطر دو فصل برای این تیم قطری و سپس الغرافه بازی کرد.

این هافبک خوش تکنیک، شم گلزنی خوبی هم دارد و همچنان در سوپر لیگ یونان برای باشگاه پانیونیوس، گل می‌زند و گل می‌سازد.

XS
SM
MD
LG