لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۴

وزیر علوم: «انقلاب مخملی» در پایان‌نامه‌های دانشگاهی


محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد
محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد
محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد، روز یکشنبه در جمع گروهی از «دانشجویان فعال خارج از کشور» در این نشستی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شد، گفت «سرنخ‌های انقلاب مخملی» در پایان نامه‌های دانشگاهی یافت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر علوم دولت احمدی نژاد با بیان اینکه رساله‌های تطبیقی در علوم انسانی که در دانشگاه‌های خارج کشور از سوی دانشجویان ایرانی انجام می‌شود را قبول نداریم تصریح کرد: «بحثی مانند انقلاب مخملی نیز از برخی از همین نوع پایان‌نامه‌ها مطرح شده است.»

«انقلاب مخملین»، اتهامی برای همه فصول:
اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، روز يکشنبه طی يک سخنرانی در مراسم صبحگاه مشترک فرماندهی تهران بزرگ، شبکه خبری بی‌بی‌سی و سفارت انگليس را دو مرکز رهبری نا آرامی‌های اخير معرفی کرد و همچنين بيانيه‌های احزاب مختلف را تحت عنوان «بياينه‌های افراد قانون شکن» ذکر کرده و آنها را در راستای اهداف خارجی‌ها دانسته است.

فرمانده نيروی انتظامی در این سخنرانی خبر از شناسايی افرادی داد که به گفته او از سوی کشورهای خارجی حمايت می‌شدند و در کلاس‌هايی دوره آموزشی «انقلاب مخملی» ديده بودند. بیشتر بخوانید
آقای زاهدی در ادامه گفته است: «باید توجه کنید بحثی مانند انقلاب مخملی نیز از برخی از همین نوع پایان نامه ها مطرح شده است و ما تاکید کرده ایم که به دانشجویان دکتری اعلام شود رساله هایی که در خارج کشور در زمینه ایران تدوین می شود را قبول نداریم.»

در چند سال اخیر به طور متناوب و به مناسبت‌های مختلف، مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از طرح «دشمنان خارجی» برای راه‌اندازی «انقلاب‌های مخملی» یاد کرده‌اند و هر از چند گاهی از خنثی شدن طرحی در این زمینه نیز سخن می‌رانند.

گفته‌های محمد مهدی زاهدی، وزیر علوت دولت محمود احمدی نژاد، تازه‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

این مقام جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ما ملاک‌ها و معیارهای رتبه‌بندی‌ها[ی دانشگاه‌های خارجی] از جمله جایزه نوبل و تعداد دانشجویان خارجی را قبول نداریم»، گفت: «نظام رتبه بندی جهان اسلام را راه اندازی کرده‌ایم که در آن باورهای دینی لحاظ شده و مبتنی بر علوم و تحقیقات است. رتبه‌بندی این نظام انجام شده، اما نتایج آن را رسماً اعلام نمی‌کنیم اما وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی خوب است.»

«انقلاب مخملی» یکی از اصلی‌ترین اتهام‌های نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی برای بازداشت‌ها و محدودیت‌های اخیر در ایران پس از انتخابات بوده است.

هر چند ورود این کلمه – انقلاب مخملی- به ادبیات مقام‌های سیاسی ایران، سابقه طولانی‌تری دارد اما در یکی دو سال اخیر به کرات در رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان از آن استفاده شده است. در سال‌های اخیر فعالان بسیاری از جمله هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش، رامین جهانبگلو، برادران علایی و جمع دیگری تحت عنوان برخورد با طرح «انقلاب مخملی» در ایران بازداشت شدند.

پس از اعلام سریع نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور در همان ساعات اولیه پایان رای گیری و آغاز اعتراض‌های در ایران، دستگیری‌های گسترده‌ای آغاز شد که همچنان نیز ادامه دارد. بخش وسیعی از نیروهای فعال در انتخابات از جمله دو نامزد اصلاح طلب – میر حسین موسوی و مهدی کروبی- و هوادارانشان نتایج اعلام شده را «غیر واقعی» و برگزاری انتخابات را همراه با «تقلب بزرگ» دانستند و دولت برآمده از آن را «نامشروع» خوانند.

با عدم پذیرش نتایج انتخابات از سوی معترضان، تهران شاهد اعتراضات خیابانی وسیعی بود. اعتراضاتی که با وجود حضور جمعیت کثیر ایرانیان در تهران و کم جمعیتی درگیر شهرها، اما در برخی از شهرهای دیگر ایران نیز رخ داد.

با این وجود و با گذشت یک ماه از روز برگزاری انتخابات، همچنان معترضات به بهانه‌های مختلف به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. این ناآرامی ها تاکنونی چندین کشته و صدها زخمی و هزاران بازداشتی به همراه داشته است.
XS
SM
MD
LG