لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

اشتون: امیدواریم گفت‌وگوها با تهران هر چه زودتر از سر گرفته شود


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، ۲۵ تیر ماه گفت کشورهای طرف مذاکره با ایران، امیدوارند گفت‌وگوهای اتمی به زودی از سر گرفته شوند.

این گفته‌ها اندکی پس از دیدار مقام‌های سیاسی کشورهای ۵+۱ در بروکسل، بلژیک، بیان شده است.

خانم اشتون میزبان مقام‌های سیاسی اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به اضافه آلمان بود؛ کشورهایی که طرف مذاکرات اتمی با ایران به شمار می‌روند.

این نخستین دیدار مقام‌های گروه ۵+۱ پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ خرداد ماه است.

تاریخی برای دور تازه گفت‌وگوها تعیین نشده است. خانم اشتون گفته است «ما البته منتظریم تا تیم جدید مذاکره‌کننده از سوی ایران تعیین شود. خیلی امیدواریم که هر چه زودتر با آنها دیدار و گفت‌وگو کنیم».

کاترین اشتون درباره دیدار سه‌شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت «ملاقات ما برای آشنا شدن با موقعیت فعلیمان بود و نیز برای آنکه بدانیم بهترین‌ راه برای پیشرفت در تلاش‌هایمان جهت پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه اتمی ایران چیست».

سعید جلیلی، مسئول ارشد مذاکرات اتمی ایران، و کاترین اشتون آخرین بار دو ماه پیش در استانبول ترکیه دیدار کرده بودند.

پس از آن و در پی کارزار انتخاباتی در ایران، دیدار دیگری بین مقام‌های ایرانی و کاترین اشتون، که نماینده گروه ۵+۱ به شمار می‌رود، صورت نگرفت.

خود سعید جلیلی نیز در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری نماینده گروهی از اصول‌گرایان بود؛ اما در نهایت با کسب ۱۱ درصد از آرا از در کنار دیگر نامزدها از حسن روحانی شکست خورد.

حسن روحانی، تنها نامزد انتخابات ۲۴ خرداد ماه که حمایت اصلاح‌طلبان ایران و نیز گروهی از منتقدان و معترضان به دولت را با خود داشت و از جمله با شعار تعامل در عرصه سیاست خارجی به پیروزی رسید.

پیروزی او با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد که با خوش‌بینی همراه بود.

مقام‌های آمریکایی از جمله کسانی بودند که به این انتخابات واکنش نشان داده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد پیروزی روحانی، «محتاطانه» ابراز «خوشبینی» کرده است.

با این همه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برخلاف دیگران حسن روحانی را «گرگی در لباس بره» نامیده و از کشورهای دیگر خواسته است تا بر فشار بر ایران بیافزایند.

اما روز گذشته گروهی از سیاست‌مداران پیشین، کارشناسان، دیپلمات‌ها و نیز نمایندگان کنگره آمریکا، در نامه‌هایی جداگانه از باراک اوباما خواستند تا از «موقعیت پیش‌آمده» در پی انتخابات ایران، برای تعامل با دولت استفاده کند.

در یکی از این نامه‌ها آمده است که مشوق‌هایی برای ایران در نظر گرفته شود و از شدت تحریم‌ها کاسته شود.

برنامه اتمی ایران که از جمله جنجال‌برانگیزترین و مهم‌ترین موضوع تنش‌ها میان ایران و غرب به شمار می‌رود، طی دوران محمود احمدی‌نژاد تحریم‌های بین‌المللی را برای ایران همراه داشت.

محمود احمدی‌نژاد از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بود که معمولا مواضع او را در برابر کشورهای دیگر تحسین می‌کرد. آیت‌الله خامنه‌ای بارها «خوشبین نبودن» خود را در مورد مذاکرات با آمریکا اعلام کرده و از تحریم‌ها به عنوان «فرصتی» برای ایران نام برده است.

از جمله در فرودین ماه سال جاری در سخنانی گفت «در این صحنه پرچالش، ملت ایران توانسته است با هوشمندی و ظرفیت وقدرت بالا، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و همانند قهرمانی ورزشی، از یک هماوردی سخت و همراه با زحمت و تلاش وخستگی، پیروز خارج شود و تحسین همگان را نیز برانگیزد».

طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران در پی تحریم‌ها با بحران‌های کم‌سابقه گوناگونی روبه‌رو بود که افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش صادرات نفت و افزایش بهای کالاهای اساسی بخشی از آن است.
XS
SM
MD
LG