لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

اوباما و نتانیاهو پس از یک سال دیدار می‌کنند


دیدار دو رهبر در مارس ۲۰۱۳ در بیت‌المقدس
دیدار دو رهبر در مارس ۲۰۱۳ در بیت‌المقدس

رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نخست‌وزیر اسرائیل، پس از یک سال تنش‌های کم‌سابقه در روابطی که از جمله تحت تاثیر مذاکرات و سپس توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی قرار گرفته بود، روز دوشنبه با یکدیگر دیدار میکنند.

برای این دیدار، آقای نتانیاهو به واشینگتن میرود.

رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل، آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۱۴ دیدار کرده بودند.

آمریکا و اسرائیل از مهم‌ترین کشورهای هم‌پیمان در جهان به شمار می‌روند و رهبران آنها همواره بر اهمیت راهبردی روابط دو کشور تاکید کرده‌اند.

با این همه این روابط طی ماه‌های گذشته با فراز و نشیب‌های کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

طی دو سال گذشته و از زمانی که گفت‌وگوهای اتمی میان دولت حسن روحانی و کشورهای گروه موسوم به ۵+۱ آغاز شد، تل‌آویو از سرسخت‌ترین مخالفان آن بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق اتمی با ایران را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرده است.

نتانیاهو در عین حال از سوی واشینگتن تحت فشار است تا گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها را احیا کند.

در این میان برخی گفته‌های مقام‌های ارشد اسرائیلی نیز بر تنش‌های کم‌سابقه میان تل‌آویو و واشینگتن سایه افکنده است.

حمایت جمهوری‌خواهان مخالف اوباما از نتانیاهو و نزدیکی او به این دسته از سیاستمداران ایالات متحده، چالشی دیگر در روابط رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی‌ست که دیدار روز دوشنبه توجه رسانه‌ها را بیش از گذشته به خود جلب می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که نیت دو طرف دیداری‌ست که با گفت‌وگوها بر سر مسائل دفاعی و قراردادهای تازه همراه شود، و نشان دهد که آنها می‌توانند از تنش‌‌های به وجود آمده فاصله بگیرند.

زوی رفیا، کارشناس پیشین امور کنگره در سفارت اسرائیل در واشینگتن، به این خبرگزاری می‌گوید «نتانیاهو اهمیت این دیدار و اهمیت ایالات متحده (برای اسرائیل) را به خوبی درک می‌کند».

انتظار می‌رود دو طرف در دیدار روز دوشنبه در مورد توافق دفاعی ۱۰ ساله‌ تازه‌ و افزایش کمک‌های آمریکا به اسرائیل گفت‌وگو کنند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال از قول مقام‌های رسمی می‌گوید در دیدار پیش‌رو بیانیه‌ یا خبر خیلی چشمگیری منتشر نخواهد شد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست می‌گوید دو کشور نیاز دارند تا به همکاری در رصد فعالیت‌های ایران و جمع‌آوری اطلاعات در این مورد ادامه دهند.

دیدار روز دوشنبه رهبران دو کشور ۱۶مین دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهوست.

XS
SM
MD
LG