لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

«فاصله ایران با بمب اتمی، دو تا هفت سال است»


مک کانل می گوید: اين احتمال کم است که ايرانی ها تا سال ۲۰۰۹ به بمب اتمی دست يابند. (عکس:EPA)
مک کانل می گوید: اين احتمال کم است که ايرانی ها تا سال ۲۰۰۹ به بمب اتمی دست يابند. (عکس:EPA)

درياسالار مايک مک کانل، رييس سازمان برآورد اطلاعات ملی آمريکا، روز يکشنبه، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی فاکس گفت:« اين احتمال وجود دارد که ايران بين سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به بمب اتمی دست يابد.»


وی افزود: اين احتمال کم است که ايرانی ها تا سال ۲۰۰۹ به بمب اتمی دست يابند.


دریاسالار مک کانل گفت: حدس من این است که ایران، در فاصله زمانی بین دو تا هفت سال به بمب اتمی دست می یابد.


سازمان «برآورد اطلاعات ملی آمریکا» در ماه دسامبر گذشته گزارشی درباره ايران منتشر کرد که اشاره داشت: ايران برنامه تولید سلاح هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، ولی به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


این گزارش بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده بود و انتشار آن بحث های زیادی در محافل سیاسی و رسانه های جهان برانگیخت.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درياسالار مک کانل در اين مورد گفت:« آنها [ایرانی ها] قبلا يکی از جنبه های تکنيکی طراحی آن [سلاح هسته ای] را تمام کرده اند و امکان دارد که دوباره در حال حاضر اين کار را آغاز کرده اند ما حتما نمی توانيم از اين موضوع آگاه باشيم.»


منقدين سياست دولت بوش در قبال ايران، گزارش بر آورد اطلاعات ملی را «مدرکی» دانستند که ثابت می کند دولت آمريکا در مورد خطر هسته ای ايران اغراق کرده است.


  • «آنها {ایرانی ها} قبلا يکی از جنبه های تکنيکی طراحی آن [سلاح هسته ای] را تمام کرده اند و امکان دارد که دوباره در حال حاضر اين کار را آغاز کرده اند ما حتما نمی توانيم از اين موضوع آگاه باشيم.»
رييس سازمان برآورد اطلاعات ملی آمريکا

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در پاسخ به اين منتقدين گفت: اين گزارش نشان می دهد که ايران برنامه ای برای توليد سلاح هسته ای داشته است.


دولت ايران نيز از انتشار اين گزارش استقبال کرد و آن را «دليلی ديگری در مورد غير نظامی بودن برنامه هسته ای» خود دانست.


فرانسه مدت کمی پس از انتشار اين گزارش اعلام کرد که اين کشور «مدارکی در دست دارد که خلاف اين گزارش را ثابت می کند.»


آمريکا بارها ايران را متهم به ساختن بمب اتمی کرده است در حالی که تهران اين اتهامات را رد کرده برنامه هسته ای خود را صلح آميز خوانده است.


روز یکشنبه نیز محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته بود که «آمريکايی ها هيچ سندی برای اثبات اتهامات خود در مورد برنامه هسته ای ايران ندارند.»


وی افزود: «آمريکايی ها بهتراز هر طرف ديگری می دانند که فعاليت های [هسته ای ايران] مسالمت آميز است و از ابتدا انحرافی نداشته است.»


گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، اخيرا اعلام کرده بود که ملاک و معيار برای ارزيابی پيشرفت در پرونده هسته ای ايران، افشاء کامل برنامه تسليحاتی جمهوری اسلامی در گذشته است.


وی افزود که «ملاک پيشرفت (در پرونده هسته ای ايران) اين است که آيا ايران به طور کامل برنامه گذشته خود برای توليد سلاح اتمی را آشکار می کند و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه می دهد که توقف اين برنامه را راستی آزمايی کنند يا خير.»


XS
SM
MD
LG