لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

حماس، محور گفت و گوی کوشنر و مقامات اسرائیل


برنار کوشنر، وزيرامورخارجه فرانسه.
برنار کوشنر، وزيرامورخارجه فرانسه.

در پی بيان ناخرسندی شديد اسرائيل از برخی تماس های سياسی، ميان فرانسه با سران سازمان اسلامگرای حماس درغزه، برنار کوشنر، وزيرامورخارجه فرانسه، روز چهارشنبه، به اسرائيل رفت تا با مقامات این کشور، درباره تماس های فرانسه با حماس توضیح دهد.


برنار کوشنر قرار است با نخست وزير، وزير امورخارجه و شمار ديگری از بلند پايگان اسرائيل ديدار و گفتگو می کند.


برنار کوشنر در «همايش بين المللی اقتصاد فلسطينی» که درشهر بيت اللحم، در کرانه باختری رود اردن نيز برگزار شده، شرکت می کند.


اين همايش با هدف جلب سرمايه گذاری جهانی در اجرای پروژه های کلان، برای بهبود وضع زندگی و زير بناهای شهرهای فلسطينی ترتيب يافته است.


برنار کوشنر با محمود عباس، رییس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و سلام فياض، نخست وزير دولت فلسطین نيز، ديدارمی کند.


آقای کوشنر ديدار با سران حماس در غزه را تحريم کرده است. در يک سالی که از تسلط يکجانبه حماس بر غزه و بيرون راندن جنبش فتح ازقدرت دراين منطقه می گذرد، تمامی مقامات جهانی ديدار با سران حماس را تحريم کرده اند.


با وجود اين دولت فرانسه تاييد کرد که اخيرا ميان نمايندگان سفارت فرانسه در اسرائيل با سران حماس درغزه، تماس هایی به عمل آمده است.


دولت فرانسه دوشنبه اعلام کرد که هدف از تماس های این کشور با حماس، ابلاغ ناخشنودی غرب، بويژه آمريکا از عملکرد این گروه و دلایل باقی ماندن اين سازمان در انزوا بوده است.


برنار کوشنر در واکنش به اين تماس ها گفته است: «داشتن رابطه ضروری است – همانگونه که پيش ازتسلط حماس برغزه چنين روابطی ميان فرانسه با حماس وجود داشت.»


ايالات متحده چنين تماس هایی با حماس را «غيرعاقلانه» توصيف کرده بود.


کشور فرانسه اعلام کرده که بخشی ازاين تماس ها نيز بخاطر سرنوشت گيلعاد شاليط، سربازاسرائيلی، اسير در دست سازمان حماس بوده است.


خانواده سرجوخه گيلعاد شاليط که دوره اسارت او ماه ژوئن وارد سومين سال خود می شود، افزون بر تابعيت اسرائيلی، تابعيت فرانسوی نيز دارد و فرانسه اعلام کرده که وظيفه خود می داند تا برای رهایی او تلاش کند. وکلای مدافعی ازسوی فرانسه برای بررسی سرنوشت گيلعاد شاليط ماموريت يافته اند.


اسرائيل درکنار تلاش هایی که خود برای آزاد کردن گيلعاد شاليط به عمل می آورد، از تلاش فرانسه برای تماس با سران حماس ابراز ناخشنودی کرد.


وزارت خارجه اسرائيل سه شنبه اعلام کرده بود که دولت اين کشور با فرانسه درتماس بوده تا اطمينان يابد که در ديدگاه دولت پاريس درقبال سازمان حماس تغييری حاصل نشده است.


در همین حال مصر نیز تلاش می کند تا «آتش بس» بین اسرائیل و گروه حماس بر قرار شود.


روزنامه «هاآرتص»، چاپ اسرائیل، روز چهارشنبه نوشت، اجرای تفاهم نانوشته ميان دولت اسرائيل با حماس با ميانجی گری مصر، می تواند دريک هفته آغاز شود.


XS
SM
MD
LG