لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

متکی: ایران در اجلاس سران عرب شرکت می کند


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران.(عکس: AFP)
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران.(عکس: AFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه، پس از پايان کنفرانس کشورهای اسلامی در داکار، پايتخت سنگال اعلام کرد که ايران در اجلاس سران عرب که اواخر ماه جاری ميلادی در دمشق برگزار می شود، شرکت می کند.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که بحران لبنان موضوع اصلی اجلاس سران کشورهای عرب خواهد بود که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس در دمشق، پايتخت سوريه، برگزار می شود.


خبرگزاری نيمه رسمی فارس گزارش داد که آقای متکی روز شنبه در حاشيه کنفرانس سران اسلامی در داکار، با سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، درباره لبنان و تحولات منطقه ای گفت و گو کرده است.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که بحران لبنان موضوع اصلی اجلاس کشورهای عرب خواهد بود که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس در دمشق، پايتخت سوريه، برگزار می شود.

به گزارش اين خبرگزاری، آقای متکی به خبرنگار شبکه تلويزيونی «المنار»، وابسته به حزب الله لبنان، گفت: «در اين ديدار به طور مستقيم به روابط سوريه و عربستان سعودی پرداخته نشده است اما درباره تلاش برای برگزاری موفقيت آميز کنفرانس اتحاديه عرب در دمشق بحث و تبادل نظر شده است.»


در همین حال، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در مورد ديدار وزير امورخارجه ايران با سعود الفيصل گفت: «در ديدار متکی و سعود الفيصل در مورد مسائل منطقه ای از جمله لبنان و برگزاری کميسيون همکاری های اقتصادی بين دو کشور صحبت شده اما آنچه برخی رسانه ها مطرح کرده اند در مذاکرات وجود نداشته است.»


بحران لبنان موجب تيرگی روابط عربستان سعودی با سوریه شده است.


عربستان سعودی از دولت غرب گرای اين کشور حمايت می کند در حالی که سوريه مانند ايران، از اپوزيسيون لبنان به رهبری حزب الله پشتيبانی می کند.


پست رياست جمهوری در لبنان از ماه نوامبر گذشته خالی مانده است و اختلافات بين دولت و اپوزيسيون مانع انتخاب رييس جمهوری جديد توسط پارلمان اين کشور شده است. تاکنون ۱۶ بار اين انتخابات به تعويق افتاده است.


روز ۲۵ مارس که برای رای گيری در پارلمان لبنان برای انتخاب رياست جمهوری تعيين شده است، درست چهار روز، پيش از برگزاری اجلاس کشورهای عرب در دمشق است.


برخی از رهبران کشورهای عربی اعلام کرده اند، در صورتی که بحران لبنان تا آن زمان حل نشود، در اين اجلاس شرکت نخواهند کرد.


احتمال می رود رهبران عربستان سعودی، مصر و اردن در اين اجلاس، که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس برگزار می شود، شرکت نکنند.


XS
SM
MD
LG