لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

«مقامات ايران و آمريکا در پاريس با هم ملاقات کردند»


گزارش شده است که در نشست پاریس دانیل گلیزر، معاون خزانه داری آمریکا (چپ) نیز حاضر بوده است. ( عکس: AFP)
گزارش شده است که در نشست پاریس دانیل گلیزر، معاون خزانه داری آمریکا (چپ) نیز حاضر بوده است. ( عکس: AFP)

يک مقام رسمی آمريکايی با چند تن از مقامات دولتی و نمايندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ديدار کرده است.


به گزارش خبرگزاری های آسوشيتد پرس و رويترز، يک مقام رسمی آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته که اين ديدار با همراهی ايتاليا انجام شده و دانيل گليزر، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امر مبادلات مالی تروريستی و جرايم مالی، در آن حاضر بوده است.


گزارش شده که اين ديدار ماه گذشته و در پاريس، برگزار شده است.چند نماينده از ديگر کشورها هم در اين جلسه شرکت داشته اند. جزييات بيشتر از اين که ديگر نمايندگان از چه کشورهايی بودند، اعلام نشده است.


وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه آمريکا حاضر به اظهار نظر درباره اين ديدار نشده اند.


يک مقام رسمی آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته که اين ديدار با همراهی ايتاليا انجام شده و دانيل گليزر، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امر مبادلات مالی تروريستی و جرايم مالی، در آن حاضر بوده است.

جان گليزر که در اين ديدار حاضر بوده، قرار است هفته آينده در اجلاس سازمان واکنش مالی، FATF شرکت کند. سازمان بررسی عملکرد مالی، ۳۴ عضو دارد و مقر آن در پاريس است و کار آن، مبارزه با گردش مالی تروريستی و مقابله با فساد مالی و پولشويی است.


سازمان واکنش مالی، حدود چهارماه پيش، بيانيه ای صادر کرده و به جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر در مبارزه با پولشويی و گردش مالی سازمان های تروريستی همکاری نکند، ايران را در فهرست سياه خود قرار می دهد. اين کار باعث می شود ايران کشوری نامطمئن در بازار گردش پول شناخته شود و مبادلات مالی ايران با مشکلات جدی مواجه می شود.


در بيانيه سازمان واکنش مالی، FATF که يازدهم اکتبر صادر شد، گفته شده که عملکرد ايران در امر پولشويی و حمايت مالی از سازمان های تروريستی، لطمه جدی به سيستم مالی ديگر کشورها می زند و از کشورهای دنيا خواسته شده ارتباط مالی خود با سازمان های ايرانی را متوقف کنند.


پس از اين بيانيه بود که دولت بوش چهار بانک اصلی ايران، يعنی صادرات، ملت، سپه و ملی را به دليل همکاری مالی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در فهرست تحريم ها قرار داده و گردش پولی خود با اين بانک ها را، متوقف کرد.


گفته شده اين ديدار به درخواست مقامات جمهوری اسلامی ايران صورت گرفته است. مقامات ايرانی سعی کردند در اين ديدار، درباره درخواست هايی که از آنها شده توضيح دهند و بخواهند که واکنش های مالی نسبت به بانک های ايرانی متوقف و يا کمتر شود.


XS
SM
MD
LG