لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

رای گیری اینترنتی از ایرانیان آمریکایی تبار در انتخابات آمریکا


انتخابات سراسری ریاست جمهوری آمریکا روز چهارم نوامبر برگزار می شود.(عکس: AFP)
انتخابات سراسری ریاست جمهوری آمریکا روز چهارم نوامبر برگزار می شود.(عکس: AFP)

در واشینگتن اعلام شد که برای شهروندان ایرانی تبار آمریکا که در خارج از این کشور به سر می برند، تسهیلاتی برای شرکت در انتخابات چهارم نوامبر آینده در نظر گرفته شده است.


بر اساس این پیش بینی ها، ایرانیان - آمریکایی های مقیم خارج از آمریکا می توانند به کاندیدای مورد نظر خود از طریق اینترنت رای بدهند.


رادیو فردا با کوروش سبحانی، یکی از اعضای حزب دمکرات آمریکا در این زمینه گفت و گویی انجام داده است.


رادیو فردا: لطفا به اختصار توضیح بدهید که رای دادن از طریق کامیوتر چه ترتیبی خواهد داشت؟


کوروش سبحانی: مرحله نخست این است که هم وطنان ایرانی باید تابعیت کشور آمریکا را داشته باشند. شرکت در انتخابات برای این گونه شهروندان آمریکایی که در خارج از ایالات متحده به سر می برند، دو شرط عمده دارد؛ یکی ثبت نام برای شرکت در انتخابات است و دیگر این که اصل رای خودشان را برای مسئولان حوزه انتخاباتی خود پست کنند که پیش از چهارم نوامبر آینده به دست این مسئولان برسد.


آیا برای دادن رای، محدودیت زمانی وجود دارد؟ به عبارت دیگر آیا در این زمینه ضرب الاجلی در نظر گرفته شده است؟


تمام ایالت های آمریکا یک ضرب الاجلی دارند که بیشترشان تاریخ ششم اکتبر است.


ضرب الاجل زمانی برای ایالت های مهم آمریکا که ایرانیان در آن مناطق تمرکز بیشتری دارند چیست؟


برای ایالت کالیفرنیا که بزرگترین محل تمرکز ایرانی تباران آمریکایی است، این مهلت تا 20 اکتبر اعلام شده است. ضرب الاجل برای سایر ایالت هایی که پذیرای شهروندان ایرانی تبار هستند به این ترتیب است: مریلند چهاردهم اکتبر، نیویورک دهم اکتبر، فلوریدا، تگزاس، ویرجینیا، پنسیلوانیا و به طور کلی در بیشتر ایالت ها ششم اکتبر آخرین مهلت است.


  • «در ارتباط با انتخابات مقدماتی که طی آن داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری به رقابت می پردازند، رای دهندگان باید در یکی از حزب ها عضویت داشته باشند ولی در انتخابات عمومی هیچ ضرورتی برای عضویت در حزب ها وجود ندارد.»
کوروش سبحانی

آیا افراد رای دهنده باید عضو یکی از دو حزب مهم آمریکا باشند یا چنین شرطی وجود ندارد؟


در ارتباط با انتخابات مقدماتی که طی آن داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری به رقابت می پردازند، رای دهندگان باید در یکی از حزب ها عضویت داشته باشند ولی در انتخابات عمومی هیچ ضرورتی برای عضویت در حزب ها وجود ندارد.


پرسش های دیگری ممکن است برای رای دهندگان ایرانی تبار خارج از آمریکا وجود داشته باشد، مثل این پرسش که آیا رای دهنده باید جزئیات هویت شخصی خود را در فرم اینترنتی ذکر کند؟ به نظر شما که در این زمینه آموزش دیده اید، این گونه پرسش ها و پاسخ شان کدام ها هستند؟


یک پرسش عمومی، مربوط ذکر آدرس رای دهندگان خارج از کشور در ورقۀ رای است. برخی ممکن است که آدرس دقیق پستی خودشان را به خاطر نداشته باشند. در این صورت ذکر محله و یا نام خیابان در شهر محل اقامت، کافی است. باید اضافه کنم که آدرس صندوق پستی پذیرفته نیست.


پرسش دیگر که بسیاری با من در میان می گذارند این است که اگر شمارۀ گواهی نامۀ رانندگی در اختیار رای دهندگان نباشد چه باید بکنند؟ در این مورد می توانند چهار رقم آخر سوشیال سکوریتی خودشان را ذکر کنند. برای آسایش رای دهندگان خارج از کشور حتی پیش بینی شده که اگر چهار رقم آخر سوشیال سکوریتی هم در دسترس نباشد و به خاطر نسپرده باشند، در همان صفحۀ مربوط به شناسایی رای دهندگان، به تقاضای متقاضیان، شمارۀ موقتی برای آنها صادر می شود که می توانند آن را در ورقۀ رای ذکر کنند.


پرسش آخری که مطرح می شود چگونگی دادن رای هست که رای دهندگان می توانند ورقۀ رای خود را به شماره ای که در سامانۀ اینترنتی ذکر شده، فکس کنند، ولی اصل ورقۀ رای را حتما باید با پست به حوزۀ انتخاباتی خود بفرستند تا پیش از چهارم نوامبر به دست مسئولان برسد.


دوآدرس اینترنتی وجود دارد که باید به هر دو سامانۀ اینترنت مراجعه شود:


www.fvap.gov


www.votefromabroad.org/6


XS
SM
MD
LG