لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

اعلام آمادگی مشروط رهبر نظامیان میانمار برای مذاکره


آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار ۱۲ سال است که تحت بازداشت خانگی قرار دارد.
آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار ۱۲ سال است که تحت بازداشت خانگی قرار دارد.

رييس دولت نظامی ميانمار اعلام آمادگی کرد در صورتی که آنگ سان سوچی، رهبر طرفداران دمکراسی در این کشور که در بازداشت خانگی به سر می برد، از «اقدامات مانع تراش و حمايت از تحريم» دست بر دارد، حاضر است با او مذاکره کند.


بر اساس گزارش روز پنج شنبه تلويزيون دولتی ميانمار، تان شو ، رهبر نظامی دولت میانمار، در جريان ديدار نماينده ويژه سازمان ملل متحد از ميانمار به وی گفته است که « آنگ سان سوچی همچنان برخورد مقابله جويانه داشته و به شدت به دنبال خرابکاری است.»


به گزارش رويترز، تلويزيون دولتی ميانمار توضيحی درباره اتهامات جديد وارده به رهبر مخالفان دولت تحت کنترل نظاميان نداده است.


  • در جريان برخوردهای نظاميان با معترضين در هفته گذشته تاکنون دو هزار و ۹۳ نفر بازداشت شده اند که از اين تعداد ۶۹۲ نفر آزاد شده اند.

ابراهيم گمبری، نماينده ويژه سازمان ملل متحد برای مذاکره با رهبران نظامی ميانمار هفته جاری به اين کشور سفر کرد و توانست علاوه بر مقامات دولتی با خانم سوچی که ۱۲ سال از ۱۸ سال گذشته را تحت بازداشت خانگی به سر برده، نيز ملاقات کند.


اين گزارش حاکی است که تان شو به نماينده سازمان ملل گفته است:« اگر سان سوچی به صورت علنی اعلام کند که اقدامات خود را متوقف خواهد کرد، او حاضر است تا به صورت مستقيم با وی مذاکره داشته باشد.»


رهبر مخالفان ميانمار خواستار اعمال تحريم ها عليه اين کشور شده است هر چند که به گفته کارشناسان، مردم ميانمار بيشتر از اين تحريم آسيب خواهند ديد تا ژنرال های نظامی.


تلويزون دولتی ميانمار همچنين در گزارش خود خبر داده است که در جريان برخوردهای نظاميان با معترضين از هفته گذشته تاکنون دو هزار و ۹۳ نفر بازداشت شده اند که از اين تعداد ۶۹۲ نفر آزاد شده اند.


تظاهرات در ميانمار در پی اعتراض راهبان بودايی نسبت به افزايش بهای سوخت از ۱۹ سپتامبر آغاز شد و برخورد خشونت آميز نيروهای دولتی با آنان، موجی از تظاهرات را در پی داشت و درنهايت، مردم عادی نيز به تدريج به اين اعتراض ها پيوستند.


اکثريت جمعيت ۵۵ ميليون نفری ميانمار پيرو دين بودايی هستند و راهبان بودايی در اين کشور احترام بسيار زيادی دارند.


حکومت ميانمار که تا سال ۱۹۸۹ ميلادی برمه خوانده می شد، از سال ۱۹۶۲ ميلادی در دست نظاميان است.


XS
SM
MD
LG