لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۳

پرتغال؛ اولين تيم راه يافته به يک چهارم پايانی


چک برای صعود، در مسابقه روز شنبه ۱۵ ژوئن به پيروزی بر ترکيه نياز دارد.(عکس: AFP)
چک برای صعود، در مسابقه روز شنبه ۱۵ ژوئن به پيروزی بر ترکيه نياز دارد.(عکس: AFP)

تيم ملی فوتبال پرتغال با پيروزی سه بر يک بر تيم جمهوری چک به دومين پيروزی دست يافت تا نخستين تيم راه يافته به مرحله يک چهارم پايانی قهرمانی اروپا باشد.


در مسابقه بعدی دو تيم سوييس و ترکيه به ميدان رفتند که ترکيه مسابقه يک بر صفر باخته در زير باران سيل آسا را در آخرين لحظه های مسابقه بدل به پيروزی دو بر يک کرد تا سوييس ميزبان نخستين تيم حذف شده جام باشد.


در نيمه ای که ترکيه گل خورد، حرکت توپ بر روی چمن پوشيده از آب برای سوييس ها عملی تر می نمود. سوييس در نيمه نخست با گل هاکان ياکين، بازيکن ترک تبار خود يک بر صفر پيش افتاد.


دو تيم از زمان مسابقه جنجالی پلی آف جام جهانی ۲۰۰۶ خرده حساب هايی با یکدیگر داشتند که پليس سوييس را در ورزشگاه و شهر بازل به حالت آماده باش در آورد. اما در جريان بازی محکم دو تيم و حتی پس از گل دير هنگام ترکيه، در زمين حرکتی غير عادی به چشم نيامد.


اين دو مسابقه از گروه نخست جام قهرمانی ۲۰۰۸ فوتبال اروپا در روز چهارشنبه ۱۱ ژوئن بود که به مانند مسابقه های گروه سه در سوييس انجام می شود.


مسابقه های دو گروه دوم و چهارم در کشور اتريش پيگری می شود که ميزبانی مشترک جام را بر عهده دارد.


صعود و اعلام سر مربيگری اسکولاری در چلسی


پس از راهيابی پرتغال به دور دوم، رسما اعلام شد که فيليپو اسکولاری، سرمربی اين تيم به عنوان جانشين آورام گرانت، سرمربی تيم چلسی انگليس شده است.


هنگامی که سه هفته پيش گرانت از سر مربيگری چلسی برکنار شد، نام فيليپو اسکولاری به عنوان يکی از جانشينان احتمالی برای نشستن بر روی صندلی داغ استمفورد بريج به ميان آمد. اکنون با قطعی شدن آن، رقابت های جام قهرمانی اروپا به عنوان خط آخر حضور اين مربی موفق برزيلی در کشور پرتغال تلقی خواهد شد.


در شب چهارشنبه، آردا توران، بازیکن تیم ملی ترکیه، در آخرين دقيقه مسابقه با سوییس تير خلاص را با شليکی تماشايی رها کرد تا ترکيه دو بر يک این تیم را شکست دهد و پرونده ميزبان را ببندد.

نيمه نخست مسابقه ژنو بين پرتغال و جمهوری چک يک بر يک به پايان رسيد ولی نيمه دوم با گل های رونالدو و کوآرسمو از آن پرتغالی ها بود. آخرين مسابقه گروهی مردان فيليپو اسکولاری برزيلی بعد از ظهر روز يکشنبه، ۱۵ ژوئن، در بازل با تيم حذف شده سوييس انجام می شود.


کريستيانو رونالدو، بازی ساز تيم ملی پرتغال، در نيمه دوم گل برتری پرتغال را زد که تضمين کننده صعود اين تيم بود.


در حالی که منچستر يونايتد در تلاش است تا اين ستاره ۲۳ ساله را در اولد ترافورد نگاه دارد، او با بازی درخشان خود نشان داد که چرا تيم های بزرگ فوتبال اروپا در رقابت برای بستن قرارداد با او هستند.


پس از اين که دکو از تيم بارسلونا در ادامه حرکت رونالدو، در دقيقه هشتم به پرتغال برتری داد، چک ها با ضربه سر تماشايی ليبور سيونکو، هافبک تيم بازی را به تساوی کشاندند. اما در دقيقه ۶۳ رونالدو با شليکی عالی سرنوشت بازی را مشخص کرد. سپس او با مهيا کردن موقعيتی بی چون و چرا برای ريکاردو کوآرسمو، مهاجم جانشين، زمينه ساز گل سوم در وقت تلف شده بازی شد.


با توجه به پيروزی هر دو تيم در مسابقه روز شنبه گذشته، پرتغال به امتياز ششم رسيد. چک برای صعود، در مسابقه روز شنبه ۱۵ ژوئن به پيروزی بر ترکيه نياز پيدا کرد.


کارل بروکنر، سرمربی سالمند چک در شروع بازی ترجيح داد به جای يان کولر بلندقامت، از ميلان باروش، مهاجم تيم ليورپول به عنوان تنها مهاجم خود استفاده کند.


کولر در نيمه دوم به بازی آمد. داويد ياروليم، هافبک تيم هامبورگ نيز در اين بازی نيمکت نشين بود. اما در طرف مقابل اسکولاری با همان تيم پيروز بر سوييس به ميدان آمد.


در لحظه های شروع يک – دوی رونالدو با نونو گومژ، مهاجم تيم بنفيکا، يک بازی سريع را به نمايش در آورد و تداوم آن چهار گل به دنبال داشت.


تير خلاص در آخرين لحظه

در شب چهارشنبه، آردا توران در آخرين دقيقه مسابقه تير خلاص را با شليکی تماشايی رها کرد تا ترکيه دو بر يک سوييس را شکست دهد و پرونده ميزبان را ببندد.


درست در هنگامی که به نظر می آمد که ميزبان مشترک، اميدهايش به بقا در جام باقی باشد، هافبک تيم ملی ترکيه از جناح چپ به ميانه متمايل شد و از روی لبه پنالتی با يک ضربه تماشايی ديه گوبناگليو، دروازه بان سوييس را مغلوب کرد. در به ثمر رسيدن گل برخورد توپ با بدن پاتريک مولر مدافع و کمانه آن به داخل دروازه موثر بود.


در اين مسابقه مهيج سوييسی ها فرصت های بسياری را هدر دادند.


هاکان ياکين، يکی از سه بازيکن ترک تبار تيم ملی سوييس پاس ياکوب کوهن را در شرايط غير عادی زمين دريافت و آن را در نيمه نخست به گل برتری سوييس بدل کرد.


اين بازيکن بازيساز سپس سه موقعيت گل را هدر داد تا در دقيقه ۶۰ سميح سنتورک تازه وارد با يک ضربه سر عالی نتيجه را برای ترکيه مساوی کند.


مصدوميت های بسيار در دو تيم، سوييس را از کاپيتان و بهترين گلزنش، الکساندر فرای و زوج او در خط حمله، مارکو استرلر، محروم کرده بود و هاکان با ارن درديوک ۱۹ ساله به جای آنان بازی کردند؛ آن چنان که امره بلوزاوغلو، کاپيتان و گوخان زان، مدافع کيلدی ترکيه هم در اين بازی نبودند.


XS
SM
MD
LG