لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

احمدی نژاد به «خلاف گویی» در ارائه گزارش نفت متهم شد


رييس جمهور ايران روز دوشنبه با سفر به شهر پاكدشت ورامين بار ديگر موضوع «تخلفات نفتى» را محور سخنان خود قرار داد.
رييس جمهور ايران روز دوشنبه با سفر به شهر پاكدشت ورامين بار ديگر موضوع «تخلفات نفتى» را محور سخنان خود قرار داد.
بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت دولت محمد خاتمى، در نامه اى به رييس جمهور ايران، وى را متهم كرد كه در جريان مبارزات انتخاباتى به مردم گزارش خلاف ارائه مى كند.

آقاى زنگنه در نامه خود به طور خاص به گزارش محمود احمدى نژاد در باره آغاز طرح هاى عمده نفتى و بهره بردارى از آنها در دولت نهم اشاره كرده و خواستار صداقت او شده است.

رييس جمهور ايران در مستند تبليغاتى خود كه روز جمعه پخش شد گفته بود: «پالايشگاه گاز پارسيان كه كه بزرگترين پالايشگاه گازى كشور است در همين دولت كليد خورد، در همين دولت تمام شد. اصلا ما نرسيديم برويم افتتاح كنيم. بسيارى از پتروشيمى ها، بعضى از فازهاى پارس جنوبى، فاز ۹ و ۱۰ در اين دولت شروع شد و در اين دولت هم تمام شد.»

وزير نفت سابق ايران مى گويد: «فاز اول طرح پالايشگاه گاز پارسيان در تاريخ ۲۵ شهريور ۱۳۸۲ تكميل و در حضور جمع كثيرى از مسئولان استان هاى فارس و بوشهر توسط جناب آقاى خاتمى، رييس جمهور وقت افتتاح شد و اخبار آن در همان زمان از شبكه سراسرى پخش شد.»

به گفته وى، فاز دوم در زمان تحويل به دولت نهم بيش از ۳۶ درصد پيشرفت فیزیکی داشته است.

«مهم نيست كه اين طرح ها به نام چه كسى تمام شود...مهم اين است كه يك مقام مسئول نبايد به مردم حرف خلاف بزند.»

وزیر نفت سابق ایران
آقاى زنگنه از رييس جمهور ايران پرسيده است «چه كسى به شما گزارش داده است كه طرح پارسيان در دولت شما آغاز شده و به اتمام رسيده است» و افزوده كه «اينجانب در طول مدت تصدى وزارت نفت، هر ماهه و به دفعات از پيشرفت اين طرح از نزديك و در كارگاه هاى مربوطه بازديد مى كردم.»

محمود احمدى نژاد از سوى رقباى انتخاباتى و هواداران نامزدهاى رقيب خود متهم شده است كه عملكرد چهار ساله او در عرصه هاى اقتصادى و سياست خارجى به شدت ضعيف بوده و در گزارش هاى خود آمارهاى دروغ ارائه مى كند.

با اين حال وى در سخنرانى های خود همچنان آمارهايى را بيان مى كند كه بارها از سوى منتقدينش رد شده است.

«نبايد حرف خلاف زد»

وزير نفت دولت خاتمى به گزارش «غير واقعى» آقاى احمدى نژاد در باره فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبى نيز واكنش نشان داده و گفته كه قرارداد اين پروژه در سال ۱۳۸۱ امضاء شد و در زمان انتقال دولت در مرداد ۱۳۸۴، پيشرفت بخش هاى مختلف آن بين ۲۸ تا ۴۶ درصد بوده است.

وى بر خلاف اظهارات آقاى احمدى نژاد گفته است كه پروژه ياد شده هنوز به اتمام نرسيده است.

محمود احمدی نژاد در سفر به پاکدشت ورامین يكى از معاونان سابق وزارت نفت را متهم كرد كه در ۱۵ سال گذشته برخى از قراردادهاى نفتى را با آقازاده اى كه از وابستگان يكى از سران نظام است منعقد مى كرده است.
آقاى زنگنه مى گويد: «عكس ها، فيلم ها، مصاحبه ها و مستندات در اين خصوص به قدرى روشن است كه كوچكترين شكى در رد ادعاى حضرتعالى در خصوص شروع اين كار در دولت نهم بر جاى نمى گذارد.»

وزير نفت سابق ايران پروژه هاى پتروشيمى بر جاى مانده براى دولت نهم را بيش از ده مورد عنوان كرده و گفته است كه در زمان تحويل دولت، هر كدام از اين طرح ها بين ۸۱ تا ۹۸ درصد پيشرفت فيزيكى داشته است.

آقاى زنگنه مى گويد: «مهم نيست كه اين طرح ها به نام چه كسى تمام شود...مهم اين است كه يك مقام مسئول نبايد به مردم حرف خلاف بزند.»

وى سپس به رسوايى اخلاقى بيل كلينتون، رييس جمهور سابق آمريكا، اشاره كرده و خطاب به آقاى احمدى نژاد گفته است: «آنچه در نهايت از جانب مردم آمريكا مورد اشكال و غير قابل گذشت تلقى شد نه رابطه غير اخلاقى رييس جمهور، بلكه دروغگويى وى بود.»

اين نامه ساعاتى پس از آن منتشر شد كه رييس جمهور ايران روز دوشنبه با سفر به شهر پاكدشت ورامين بار ديگر موضوع «تخلفات نفتى» را محور سخنان خود قرار داد و يكى از معاونان سابق وزارت نفت را متهم كرد كه در ۱۵ سال گذشته برخى از قراردادهاى نفتى را با آقازاده اى كه از وابستگان يكى از سران نظام است منعقد مى كرده است.

وى اظهار داشت: « پس از بررسى هاى بنده معلوم شد كه آقاى معاون وزير اين كار را انجام داده است و ۲۰ سال است كه در اين سمت ها مشغول است و بعد از مشاهده سريعا دستور دادم كه او را عزل كنند. حال مى بينيم كه اين فرد با مصاحبه در روزنامه ها عليه دولت سخن مى گويد و اعلام مى كند كه سياست هاى دولت غلط است.»

آقای احمدی نژاد در سخنان خود اشاره ای به نام این معاون وزیر نکرده است ولی در هفته های گذشته، محمد رضا نعمت زاده، از معاونان سابق وزارت نفت که پروژه های پتروشیمی ایران را هدایت کرده است به انتقاد از سیاست های و عملکرد دولت نهم پرداخت.

به فاصله کمی از این انتقادها، وی از مقام مشاور وزیر نفت عزل شد.

قرار است كه نامزدهاى انتخاباتى در روزهاى آينده با يكديگر مناظره كنند و انتظار مى رود كه معاملات نفتى يكى از محورهاى اصلى حملات آقاى احمدى نژاد به رقباى خود باشد.

وى پيشتر تهديد كرده بود كه اگر مصلحت باشد در اين مناظره ها اسناد و مدارك مربوط به عملكرد بد دولت هاى ۲۴ سال گذشته را منتشر خواهد كرد.
XS
SM
MD
LG