لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

موگرینی در واکنش به وعده ترامپ: برجام را نمی‌توان یک‌جانبه لغو کرد


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران، توافقی دوجانبه میان تهران و واشینگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا بتواند آن را برهم بزند.

خانم موگرینی روز چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان اظهار داشت: «توافق با ایران توافقی دوجانیه میان آمریکا و ایران نیست، این توافقی چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای این توافق از سوی همه طرف‌ها را تضمین کند. و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «این توافقی دوجانبه یا موضوعی یک‌جانبه نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.»

دونالد ترامپ پیشتر در زمان مبارزه انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ایران را «فاجعه» خوانده و آن را «بدترین توافقی که از راه مذاکره به‌ دست آمده» توصیف کرده بود.

آقای ترامپ در گردهمایی آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، نیز تصریح کرده بود که «اولویت درجه نخست» او پس از پیروزی «الغای توافق فاجعه‌بار با ایران» خواهد بود.

موضع فدریکا موگرینی می‌تواند پاسخی باشد به نگرانی‌های مقامات جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه و تنها ساعاتی پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ابراز شد.

از جمله روز چهارشنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نخستین واکنش به انتخاب دونالد ترامپ گفت که «رئیس جمهوری آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین‌المللی نیز این توقع را از ایالت متحده آمریکا خواهد داشت.»

آقای ظریف پیشتر در واکنش به اظهارات سناتورهایی که خواستار الغای توافق با ایران شده بودند، با استدلالی مشابه گفته بود که این توافق به خاطر قطعنامه شورای امنیت الزام‌آور است.

روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز توافق برجام را «هوشمندانه» توصیف کرده و گفت مزیت این توافق این است که ایران «برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت، بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.»

XS
SM
MD
LG