لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

اسرائیل احداث ۲۵۰۰ خانه در شهرک‌های یهودی نشین ساحل غربی رود اردن را تصویب کرد


نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس
نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس

دولت اسرائیل روز سه‌شنبه پنجم بهمن اعلام کرد طرح احداث ۲۵۰۰ دستگاه واحد مسکونی جدید در شهرک‌های یهودی نشین ساحل غربی رود اردن را تصویب کرده است.

این تصمیم برای توسعه شهرک‌سازی فقط چند روز پس از ادای سوگند دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا اتخاذ می‌شود که پیروزی او سیاست توسعه شهرک‌های یهودی نشین را تقویت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد انتظار می‌رود دونالد ترامپ به نسبت باراک اوباما در قبال سیاست شهرک‌سازی اسرائیل موضع نرم‌تری داشته باشد.

دولت باراک اوباما به شدت با این سیاست اسرائیل مخالف بود. دونالد ترامپ در عین حال وعده داده که سفارت آمریکا در اسرائیل را به شهر بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

دولت دست راستی و ناسیونالیست اسرائیل از این تغییر در سیاست‌های دولت آمریکا استقبال کرده ولی توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی ممکن است خشم فلسطینیان را برانگیخته و حتی موجب بی‌ثباتی در منطقه شود.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفت او و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، «در پاسخ به نیاز به مسکن» با این طرح موافقت کرده‌اند.

او افزود اکثر این خانه‌ها در شهرک‌های مهاجرنشین بزرگ احداث خواهند شد که دولت اسرائیل قصد دارد در هرگونه طرح صلح احتمالی با فلسطینیان آنها را در قلمرو خود حفظ کند. ظاهرا احداث حدود ۱۰۰ واحد مسکونی در دو شهرک کوچکتر در این طرح حذف شده‌اند.

آقای نتانیاهو نیز در پیام کوتاهی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ما خواهیم ساخت و به ساختن ادامه خواهیم داد»‌.

توسعه شهرک‌های یهودی نشین یکی از محورهای اصلی اختلافات اسرائیل با دولت اوباما بود. دولت پیشین آمریکا همسو با فلسطینیان و جامعه بین‌المللی این سیاست اسرائیل را به عنوان یکی از موانع صلح محکوم کرد.

فلسطینیان برای بنای کشور مستقل خود می‌خواهند سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۹۶۷ از جمله ساحل غربی رود اردن، نوار غزه و شرق بیت‌المقدس به آنها بازگردانده شود. علاوه بر فلسطینیان، بخش اعظم جامعه بین‌المللی نیز توسعه شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی را غیرقانونی می‌داند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید سخنگوی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی طرح جدید احداث خانه در شهرک‌های یهودی نشین را محکوم کرد و گفت این اقدام «به امیدها برای برقراری صلح لطمه زده و باعث تقویت تندروی و تروریسم خواهد شد».

او افزود: «این تصمیم تحریک‌آمیز و بی‌احترامی به جهان عرب و کل جامعه بین‌المللی است و تمامی جهان باید در برابر آن موضع جدی و واقعی بگیرد».

دو روز قبل از تصویب این طرح، دولت اسرائیل طرح احداث حدود ۶۰۰ واحد مسکونی جدید در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را نیز تایید کرد. چنین اقدامی در دوران باراک اوباما با واکنش شدید دولت آمریکا روبرو می‌شد ولی دولت دونالد ترامپ در مورد آن هنوز اظهار نظری نکرده است.

آقای ترامپ تاکنون سیاست‌های خود در مورد صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را مشخص نکرده، هر چند گفته است به میانجیگری برای رسیدن به صلح تمایل دارد.

او در طول کارزار انتخاباتی‌اش به کشور مستقل فلسطینی هیچ اشاره‌ای نکرد.

XS
SM
MD
LG