لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

«ایران مشکلی برای مذاکره با آمریکا ندارد»


سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی مشکلی برای مذاکره با آمریکا ندارد.


به گزارش خبرگزاری های ایران، « غلامحسین الهام» در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی گفت که « ما براي حل مشكلات عمومي جهان و همچنين ايجاد صلح در منطقه و رهايي مردم عراق از ستم آمريكا آماده‌ايم هر كمكي را ارايه دهيم تا اين مردم از سختي رها شوند و فشار و ستم بر مردم منطقه كاهش يابد. »


اما وی انجام این مذاکرات را در فضایی که وی « شرایط مناسب و عادلانه» توصیف کرد امکانپذیر دانست.


سخنگوی دولت ایران با بيان اين نكته كه « آمريكايي ها به مذاكره با ايران نياز دارند »، تصريح كرد: ما بر اساس مواضع ثابت خود كه خواستار صلح و انسان دوستي هستيم و از موضع اقتدار، براي انجام هر نوع تلاشي در راه تحقق صلح و عدالت آمادگي داريم.


اظهارات سخنگوی دولت در زمانی مطرح می شود که پیشتر، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در گفت و گو با شبکه العربیه که روز یکشنبه پخش شد ، گفته بود: « تهران در صورت فراهم شدن شرايط عادلانه و مناسب با انجام گفت وگو با آمريكا مخالفتي ندارد.»


آقای احمدی نژاد افزود: اگر آمريكايي‌ها تصور كنند از خلال گفت وگو با ايران يا سوريه يا عربستان سعودي (مي‌توانند) منافع ملت عراق را ناديده بگيرند يا ضايع كنند، سخت اشتباه مي‌كنند.


وی گفت: « ایران هيچ مخالفتي با مذاكره با هر طرفي كه باشد البته به استثناي رژيم صهيونيستي كه آنرا به رسميت نمي‌شناسيم، ندارد.»


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا و سایر مقامات این کشور در هفته های اخیر موضعگیری های تندتری علیه ایران آغاز کرده اند و تهران را متهم نموده اند که با تجهیز شورشیان عراقی در امور داخلی این کشور دخالت می کنند.


هفته پیش، رییس جمهوری آمریکا در سخنانی که به مناسبت افزایش شمار نظامیان آمریکایی در عراق ایراد کرد، گفت: جمهوری اسلامی تامین کننده و حامی ستیزه جویان برای حمله به نیروهای آمریکایی است.


او همچنین گفت: نیروهای آمریکایی حمایت های ایران و سوریه از شورشیان و تروریست ها را مختل خواهند کرد و شبکه هایی را که به ستیزه جویان آموزش و سلاح می دهند از بین خواهند برد.


آقای بوش تاکید کرد: ایالات متحده با همکاری کشورهای دیگر تلاش خواهد کرد تا مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی و تسلط بر منطقه شود.


حرکت به سمت تولید سوخت هسته ای


سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در پاسخ به سووال خبرنگار خبرگزاری رویترز مبني بر اينكه « آيا نصب سه هزار دستگاه سانتريفيوژ در نطنز آغاز شده است ؟» اظهار داشت: ما به سمت توليد سوخت هسته‌اي كه نياز به سه هزار سانتريفيوژ و افزايش بيش از اين تعداد را دارد حركت مي‌كنيم چرا كه بايد ۱۰ هزار مگابايت برق هسته‌اي توليد كنيم.


وي با اشاره به نياز ايران به ايجاد ۱۰ نيروگاه سوخت هسته‌اي گفت: هدف ما تامين نيازهاي صنعتي كشور است و اين برنامه رو به انجام و تكميل است.


سخنگوي دولت ضمن تاكيد بر عدم خروج ايران از « ان.پي.تي » خاطرنشان كرد كه كليه اقدامات ايران تحت نظر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام مي‌شود.


آقای الهام گفت: ما راه خود را دنبال مي‌كنيم ولي اگر موانعي ايجاد كنند ما نيز مسيري را دنبال خواهيم كرد كه از اين موانع گذر كنيم.


XS
SM
MD
LG