لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

اعتراض ۵۴۲ فعال سیاسی ایران به سرکوب دانشجویان


امضاء کنندگان اين بيانيه ، خواستار اصلاح رفتار مقامات دولت محمود احمدی نژاد با دانشجويان شده اند.
امضاء کنندگان اين بيانيه ، خواستار اصلاح رفتار مقامات دولت محمود احمدی نژاد با دانشجويان شده اند.
۵۴۲ تن از فعالان سياسی، اجتماعی و دانشجويی ایران، در اعتراض به آنچه « سرکوب و فشار بر دانشگاه» خوانده اند، بيانيه ای صادر کردند.

در ابتدای اين بيانيه آمده است:« افت کيفی مديريت و هيات علمی دانشگاه ها، احضار، اخراج و تعليق بسياری از دانشجويان فعال و آگاه دانشگاه ها، تعطيل يا محدود کردن فعاليت نهاد های مستقل دانشجويی، توقيف نشريه های مستقل دانشجويی و پاکسازی و بازنشستگی اجباری استادان شايسته و پاکسازی های گسترده، پويايی و کيفيت آموزشی دانشگاه ها را به شدت کاهش داده است.»

امضاء کنندگان اين بيانيه می نويسند:« موج گسترده محکوميت ها توسط کميته های انضباطی، بازفعال سازی هسته های گزينش استاد و دانشجو، حضور چهره های غير دانشگاهی در مديريت برخی دانشگاه ها و جلوگيری از انتخاب روسای دانشگاه ها توسط اعضای هيات علمی، استقلال دانشگاه ها را از بين برده است و اصل استقلال نهاد دانش از دولت را مخدوش کرده است.»

اين بيانيه می گويد: «جلوگيری از ادامه تحصيل فعالان دانشجويی، زندانی و کشته شدن و مرگ چند دانشجو در ماه گذشته، تعليق انجمن های اسلامی و عدم پاسخگويی مسئولان وزارت علوم، همه نشانه وضعيت ناگوار دانشگاه ها در ايران است.»

اين بيانيه می افزايد: اعتراض های دانشجويان به رئيس جمهوری در دانشگاه اميرکبير و اعتراض به وزير کشور در دانشگاه شيراز، نشانه واکنش به وعده های وفا نشده است.

اعتراض های دانشجويان به رئيس جمهوری در دانشگاه اميرکبير و اعتراض به وزير کشور در دانشگاه شيراز، نشانه واکنش به وعده های وفا نشده است.
بیانیه فعالان سیاسی

امضاء کنندگان اين بيانيه ، خواستار اصلاح رفتار مقامات دولت محمود احمدی نژاد با دانشجويان شده اند.

این فعالان سياسی، با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی وجود حق تحصيل و برخورداری از شرايط مناسب برای ادامه تحصيل خواستار آن شده اند که دولت محمود احمدی نژاد به اين وظيفه خود بر طبق قانون اساسی عمل کند.


در اين بيانيه همچنين آمده است:« ده ها دانشجوی به اصطلاح ستاره دار، با وجود کسب رتبه علمی، از ادامه تحصيل بازمانده اند ولی وزير علوم اين امر را انکار می کند.رييس دولت خود را استاد دانشگاه و مدافع حقوق دانشگاه می داند اما صدها استاد با تجربه و توانمند به اجبار بازنشسته و يا برکنار می شوند. دولت از يکسو همه را به تحمل فشارهای ناشی از دستیابی به دانش های جديد اتمی فرا می خواند و از ديگر سو دانشگاه را از امکان بهره مندی از دانش های موجود محروم می دارد.»

هفته گذشته نيز تعدادی از دانشجويانی که به دليل فعاليت های سياسی و دانشجويی از ادامه تحصيل محروم شده اند، در نامه ای سرگشاده به محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، تحقيقات و فن آوری جمهوری اسلامی نسبت به گفته های وی درباره دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل اعتراض کردند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری يکشنبه گذشته در ديدار با تعدادی از دانشجويان بسيجی گفت دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل، سابقه حبس، شلاق و به گفته او تجاوز به ناموس مردم را در پرونده خود داشته اند.

با اين حال وزارت علوم اعلام کرده که مرجع رد صلاحيت دانشجويان برای ادامه تحصيل، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. بيشتر دانشجويان رد صلاحيت شده از اعضای تشکل های دانشجويی منتقد دولت جمهوری اسلامی هستند.


XS
SM
MD
LG