لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

باراک اوباما: صداى مردم ايران بايد شنيده شود


باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، در تازه ترين واكنش خود به نا آرامى هاى ايران طى دو روز گذشته گفت: صداى مردم ايران بايد شنيده شده و نبايد سركوب شود.

آقاى اوباما كه همراه با رييس جمهور كره جنوبى در يك نشست خبرى شركت كرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره حوادث ايران گفت: «او نمى خواهد در امور داخلى ايران دخالت كند» چرا كه «سازنده نيست تاريخ روابط ايران و آمريكا با مداخله ارزيابى شود.»

رييس جمهور آمريكا با ابراز «نگرانى عميق» از تحولات ايران افزود: «من قبلا هم گفته ام كه عميقا نگران انتخابات هستم. فكر مى كنم كه دنيا نيز اين نگرانى را دارد.»

وى اظهار داشت: «شما برخى واكنش هاى اوليه را در ايران از سوى رهبر مشاهده كرده ايد كه بيانگر اين است وى نگرانى عميق مردم ايران را در باره انتخابات درك مى كند.»

اظهارات باراك اوباما واكنشى به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران و اعتراض هاى پس از آن به معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور اسلامى است.

وزارت كشور ايران مى گويد كه آقاى احمدى نژاد با كسب ۶۳ درصد آراء برنده انتخابات رياست جمهورى شده است در حالى كه مير حسين موسوى و مهدى كروبى از بروز تقلب هاى گسترده در اين رقابت ها خبر داده اند.

اعلام اين نتيجه خشم هواداران آقاى موسوى را برانگيخت و در چند روز اخير خيابان هاى تهران صحنه اعتراضات شديد آنها و برخورد با نيروهاى ضد شورش است كه در جريان آن حداقل هفت نفر كشته شده اند.

نحوه برخورد دولت ايران با معترضان به نتيجه انتخابات واكنش هاى گسترده بين المللى را بدنبال داشت و اتحاديه اروپا و آمريكا خواستار خويشتندارى پليس ايران در برخورد با تظاهر كنندگان شدند.

مقام هاى اين كشورها با ابراز ترديد نسبت به نتيجه برگزارى انتخابات رياست جمهورى ايران خواستار تحقيق كامل در باره نحوه برگزارى آن شدند.

در پاسخ به اين واكنش ها، وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه سفراى بريتانيا، فرانسه و كاردار چك در تهران را احضار كرده و مراتب اعتراض خود را به آنچه «مداخلات اتحاديه اروپا و كشورهاى عضو آن در امور داخلى ايران» خوانده اعتراض كرد.

وزارت امور خارجه ايران گفته است كه «حضور گسترده مردم ايران در انتخابات رياست جمهورى...نشانه اقتدار نظام جمهورى» دانسته و حوادث پس از انتخابات را نيز «نشانه هاى آزادى هاى مردمى در اعلام مواضع و نظرات خود» دانسته است.

اين وزارتخانه خطاب به كاردار چك كه كشورش رييس دوره اى اتحاديه اروپا است گفته است: «نه اتحاديه و نه هيچ كشور ديگرى در موقعيتى نيستند كه اجازه اظهار نظرهاى گستاخانه و مداخله جويانه عليه ايران به خصوص انتخابات با شكوه و مردمى ما را داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG