لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

باراک اوباما وارد افغانستان شد


باراک اوباما طرفدار حضور نظامی قوی تر آمریکا در افغانستان است. (عکس از AFP)
باراک اوباما طرفدار حضور نظامی قوی تر آمریکا در افغانستان است. (عکس از AFP)

باراک اوباما نامزد حزب دموکرات در انتخابات پيش روی رياست جمهوری آمريکا در آغاز سفر بين الملی خود، صبح شنبه ۲۹ تير ماه برای ديدار با حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، و نظاميان آمريکايی مستقر در افغانستان وارد کابل، پايتخت اين کشور شد.

دفتر باراک اوباما که بايد در انتخابات ماه نوامبر، با جان مک کين، نامزد حزب جمهوريخواه رقابت کند اعلام کرده است که او در ادامه سفر خود از عراق، اردن، اسرائيل، بريتانيا، فرانسه و آلمان هم دیدار خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سلطان احمد بهين، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، در بدو ورود باراک اوباما به خبرنگاران گفت: «آقای اوباما و حامد کرزی برای صحبت در باره مسائل مشترک ديدار خواهند کرد.»

باراک اوباما، پیش از آغاز سفر اعلام کرده بود که اين سفرها را به عنوان يک سناتور آمريکا انجام می دهد و اين به عهده جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا است که در باره سياست خارجی آمريکا با حامد کرزی و نوری المالکی، نخست وزير عراق، مذاکره کند.


باراک اوباما اعلام کرده است که از سياست حضور نظامی قوی تر آمريکا در افغانستان حمايت می کند و خواستار خروج نيروهای آمريکايی از عراق است چرا که به اعتقاد او اقغانستان برای امنيت ملی آمريکا تهديد بزرگتری است.

تور بين المللی باراک اوباما، در راستای تلاش برای تقويت ديدگاه های سياست خارجی او در برنامه های تبليغاتی تدارک ديده شده است.

نظر سنجی های اخير نشان می دهد که مردم آمریکا، مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه را در رابطه با مسائل امنيتی و نظامی، حائز صلاحيت بيشتری، از آقای اوباما می دانند.

باراک اوباما اعلام کرده است که از سياست حضور نظامی قوی تر آمريکا در افغانستان حمايت می کند و خواستار خروج نيروهای آمريکايی از عراق است چرا که به اعتقاد او اقغانستان برای امنيت ملی آمريکا تهديد بزرگتری است.

او همچنين با اشاره به خشونت های چند هفته اخير در افغانستان اعلام کرده بود که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، برای کمک افغانستان منابع بيشتری در اختيار دولت اين کشور قرار خواهد داد.


او همچنين از آنچه محدود ماندن تسلط دولت حامدکرزای بر کابل خوانده است، ابراز نگرانی کرده بود.

اين اظهار نظر در باره اوضاع امنيتی در افغانستان موجب واکنش دولت حامد کرزای شد. سلطان احمد بهين در تاريخ ۲۲ تير ماه، سخنان باراک اوباما در باره کشورش را «ناشی از تب انتخاباتی خواند» و درباره تمايل او به کمک به افغانستان گفت: «معمولاً نامزدهای انتخاباتی وقتی به قدرت می رسند، به وعده هايی که در مبارزات خود داده اند عمل نمی کنند.»

او همچنين گفته بود که کشورش منتظر سفر باراک اوباما به افغانستان و ملاقات با رهبران اين کشور است تا اطلاعات عميق تری در باره مصائب افغانستان به دست بياورد.

باراک اوباما، پيش از آغاز اين سفر گفته بود که قصد درارد با نظاميان آمريکايی در عراق و افغانستان نیز ديدار کند: «می خواهم با نظاميان حاضر در بغداد و افغانستان رودر رو صحبت کنم و می خواهم از نيروهايمان به خاطر کار قهرمانانه ای انجام می دهند تشکر کنم.»

او اعلام کرده است که در صورت پيروزی در انتخابات ماه نوامبر آمريکا، قصد دارد دو لشکر ارتش آمريکا، شامل ۱۰ هزار سرباز را به نيروهای حاضر در افغانستان که در حال مبارزه با شورشيان طالبان هستند، بيفزايد.


XS
SM
MD
LG