لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

رشد چشمگیر تجارت ایران و اروپا در چهار ماه ابتدایی سال ۹۵


نشست سفیران اروپایی و اتاق بازرگانی تهران در آبان ۹۴
نشست سفیران اروپایی و اتاق بازرگانی تهران در آبان ۹۴

جزئیات آمارهای رسمی حاکی از رشد چشمگیر تجارت غیرنفتی ایران با اروپا در چهار ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی است.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، ایران در این دوره زمانی صادرات غیرنفتی خود به اتحادیه اروپا را ۳۱ درصد افزایش داده و به رقم ۵۷۹ میلیون دلار رسانده است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز با رشدی ۲۵ درصدی به ۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسیده است.

کل صادرات غیرنفتی ایران با احتساب میعانات گازی ایران در چهار ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی ۲۱ درصد رشد داشته، اما واردات ایران کاهشی ۷ درصدی را تجربه کرده است.

ایران در این مدت ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار صادرات و ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار واردات داشته است، به این ترتیب تراز تجارت غیرنفتی ایران تقریباً مثبت ۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

البته ایران صادرات برخی محصولات خام نفتی مانند میعانات گازی، پروپان، بوتان، گازهای هیدروکربوری و غیره را هم در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد، اما با این حال، آمارهای ۱۰ سال گذشته حاکی از بهبود تراز تجارت خارجی ایران است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی سازمان توسعه تجارت منتشر شده، حتی بدون احتساب میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق‌سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) نسبت صادرات غیرنفتی به واردات از حدود ۲۸ درصد از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ به حدود ۶۴ درصد در آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی رسیده است.

این رقم هم اکنون ۱۰۴ درصد است و به عبارتی، حتی بدون محاسبه میعانات گازی نیز، صادرات کشور بیشتر از واردات است.

این گزارش می‌افزاید که حدود ۱۷ درصد از واردات چهارماهه سال جاری کالاهای مصرفی، بیش از ۲۱ درصد کالاهای سرمایه‌ای و بیش از ۶۱ درصد کالاهای واسطه‌ای بوده است.

در میان اقلام صادراتی، ارزش فروش محصولات پتروشیمی، صنعتی، معدنی، فرش و صنایع دستی به ترتیب ۴۱ درصد، ۲۷ درصد، ۲۸ درصد و ۶۷ درصد رشد داشته است.

صادرات میعانات گازی و محصولات کشاورزی نیز هر کدام ۹ درصد از لحاظ ارزشی افت داشته‌اند.

در میان ۱۰ کشور عمده مقصد کالاهای غیرنفتی ایران (با محاسبه میعانات گازی) کره جنوبی و جمهوری آذربایجان واردات از ایران را به ترتیب ۲۵ برابر و ۲ برابر افزایش داده‌اند.

در میان ۱۰ کشور صادرکننده نیز، روسیه و فرانسه فروش کالا به ایران به ترتیب ۲۱۰ درصد و ۷۵ درصد افزایش داده‌اند.

چین هنوز بزرگترین شریک تجاری ایران است، و در چهار ماه اول سال نزدیک به ۳ میلیارد دلار صادرات و تقریباً به همین میزان نیز واردات غیرنفتی از ایران داشته است. به این ترتیب چین سهمی ۲۰ درصدی در کل تجارت غیرنفتی ایران در این دوره داشته است.

XS
SM
MD
LG