لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

بازی ایران و نیجریه؛ چهار سال تأخیر به خاطر سیاست


از چیدمان بازی‌های تدارکاتی و روند برپایی اردوهای تیم ملی ایران پیداست، تمرکز اصلی کارلوس کی‌روش از بین سه حریف تیمش در جام جهانی، بر روی نیجریه استوار است.

هدف‌گذاری او در مسیر صعود یا به تعبیر خودش مأموریت غیر ممکن mission impossible، کسب دست کم یک امتیاز از بازی نخست است تا یوزپلنگ‌های ایرانی با این اندوخته ارزنده، بدون توجه به شکست احتمالی مقابل آرژانتین، بازی با بوسنی را به نبردی برای صعود تبدیل کنند.

شاگردان استفان کشی ملقب به عقاب‌ها در مرحله مقدماتی قاره آفریقا بدون شکست، صدرنشین شدند. در مرحله حذفی نیز در هر دو بازی رفت و برگشت بر اتیوپی غلبه کردند تا راهی جام جهانی شوند.

آنها امسال در انتخابی جام جهانی هم خستگی‌ناپذیر بودند. در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مراکش، بازی ۳-۰ عقب افتاده را ۴-۳ از شیرهای اطلس بردند! سرانجام نیز در غیاب لژیونرها سوم شدند، آنهم فقط با یک باخت در ضربات پنالتی به غنا.

این پنجمین حضور نیجریه در شش دوره اخیر جام جهانی است. از اولین حضورشان در ۱۹۹۴ با کلمنتس وسترهوف هلندی که درخشان‌ترین دوره‌شان بوده تا امروز، فقط جام ۲۰۰۶ را غایب بوده‌اند.

جام ۹۸ با بورا میلوتینوویچ که نتایج‌شان مثل دوره قبلی عالی بود، ۲۰۰۲ با اونیگبینده سرمربی بومی که کارنامه‌ای افتضاح به جا گذاشتند و ۲۰۱۰ با لارس لاگربک سوئدی که دو شکست و فقط یک تساوی با کره جنوبی حاصل کار او بود.

حالا استفان کشی آمده تا دوران دهه ۹۰ را تکرار کند. او که خود بازیکن تیم ملی بوده، جایگزین مربیان غربی شده. هواداران فوتبال این کشور بر این باورند که مربی بومی مجربی در سطح استفان کشی، بهتر از هر مربی خارجی می‌تواند حاشیه‌های همیشگی تیم ملی نیجریه را بشناسد و دفع کند.

انتظارات آنها هم بالاست. معتقدند فوتبال نیجریه با این همه ستاره گرانقیمت، استحقاق صعود به مرحله یک چهارم نهایی را دارد. می‌گویند یک مربی خارجی هر چقدر هم زبده باشد، برایش شناسایی پتانسیل پراکنده فوتبال نیجریه در سطح جهان در کوتاه مدت، ناممکن است.

به طرز عجیبی این سومین دوره پیاپی است که آنها با آرژانتین همگروه می‌شوند و از پنج دوره حضورشان، چهارمین دوره‌ای است که با آلبی سلسته همبازی خواهند شد! همواره نیز مغلوب راه‌راه پوشان شده‌اند. ۱۹۹۴ را ۲-۱ باختند که هر دو گل یاران مارادونا را کلودیو کانی‌گیا زد. ۲۰۰۲ را با گل گابریل باتیستوتا باختند و ۲۰۱۰ را با گل گابریل هاینتزه.

دیداری که برگزار نشد

یک دیدار دوستانه در هنگ‌کنگ، یک دیدار که در تهران برگزار نشد و دیداری که قرار است در کوریتیبا برگزار شود، تاریخچه کوتاه اما پرحاشیه دیدارهای ایران و نیجریه است.

سال ۱۳۷۶ که هر دو تیم مهیای حضور در جام جهانی می‌شدند، تیم ملی نیجریه در جام کارلسبرگ به میزبانی هنگ‌کنگ موفق شد ۱-۰ ایران را شکست دهد.

آبان ۱۳۸۹ سیزده کانتینر حاوی تسلیحات نظامی در شهر لاگوس کشف شد. مقامات نیجریه‌ای تأکید کردند این محموله در بنادر ایران با برچسب مواد ساختمانی بارگیری شده بود و صاحب آن، بازرگانی ایرانی بوده. وزیر خارجه نیجریه گفت کشف محموله را به سازمان ملل گزارش کرده.

همزمان، قرار بود تیم‌های ملی دو کشور در دیداری دوستانه به میدان بروند اما فدراسیون نیجریه اعلام كرد به دلیل «ناهماهنگی‌های موجود»، صلاح نمی‌داند این بازی برگزار شود.

دو فدراسیون برای انجام این بازی قرارداد بسته بودند و اعلام این خبر آن هم دو روز قبل از انجام بازی، برنامه‌های تیم ملی ایران را به هم ریخت. حتی جواد نکونام و مسعود شجاعی نیز از باشگاه اوساسونا جدا شده و برای حضور در بازی به تهران آمده بودند.

منوچهر متكی وزیر وقت امور خارجه سفری به نیجریه داشت تا تنش سیاسی دو کشور را حل كند. همان روز قرار بر انجام كنفرانس مطبوعاتی افشین قطبی درباره این مسابقه بود. اما نه مذاکرات متکی و نه اظهارات قطبی تاثیری در برگزاری مسابقه نداشت.

فدراسیون فوتبال ایران از فدراسیون نیجریه شکایت کرد. شکایتی به ظاهر بی‌نتیجه. زیرا گرچه فیفا نیجریه را به پرداخت ۲۵۰ هزار دلار محکوم کرده اما فدراسیون ایران خبر دریافت غرامت را تأیید نکرد.

بازی دوستانه لغو شده در تهران، با چهار سال تأخیر در کوریتیبا برگزار خواهد شد. جدال تیم شماره یک آسیا در رنکینگ فیفا مقابل یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های آفریقا و کارخانه بازیکن سازی و از برندهای معتبر صادرات فوتبالیست‌های جوان و خوش آتیه در این قاره.

نیجریه نیز مانند برزیل و آرژانتین از معدود کشورهایی است که رد پایی در تمام لیگ‌های دنیا دارد و جالب آنکه میانگین سنی تیم ملی آنها بسیار پایین است. عقاب‌ها از جمله جوان‌ترین تیم‌های حاضر در جام بیستم‌اند.

با این حال، وینسنت انیاما درون دروازه‌ از باسابقه‌ترین بازیکنان این تیم است که ۸۹ بازی ملی انجام داده و عضو باشگاه لیل فرانسه است.

خط میانی جوان، دونده، جنگنده اما کم‌تجربه نیجریه‌ای‌ها بی‌شک دغدغه نخست این روزهای کی‌روش است. جان اوبی میکل از ستاره‌های چلسی است و قلب تیم ملی نیجریه. او با باشگاهش لیگ قهرمانان، یورو لیگ، لیگ برتر، جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس را فتح کرده. اما غیر از او، چه کسانی در کمربند میانی خواهند ایستاد و چند ساله‌اند؟

رامون عزیز ۲۱ ساله عضو باشگاه آلمریا از جوانان جویای نام تیم ملی نیجریه است. اوگنی اونازی از لاتزیو نیز ۲۱ ساله است.

شیخو عبداللهی ۲۱ ساله از لیگ داخلی به تیم ملی دعوت شده و در آخرین بازی دوستانه مقابل مکزیک نیز حضور داشته. احمد موسی ۲۱ ساله هم در زسکا مسکو بازی می‌کند، گرچه کم‌تجربه نیست و ۳۴ بازی ملی دارد.

اما در خط حمله، امانوئل امنیکه برای فنر باغچه بازی می‌کند. در ۲۱ بازی ملی ۹ گل به ثمر رسانده و آقای گل جام ملت‌های آفریقا شده. تشابه اسمی نزدیکی با بازیکن بزرگ سابق نیجریه دارد که نامش امانوئل آمونیکه بود و در جام جهانی ۱۹۹۴ حضور داشت.

شولا آمئوبی در حالی عضو تیم ملی نیجریه است که سابقه عضویت در تیم ملی امید انگلستان را دارد. از سال ۲۰۰۰ در نیوکاسل بازی می‌کند و سرانجام در سال ۲۰۱۲ اولین بازی ملی‌اش را برای نیجریه انجام داد.

ویکتور موزس از بازیکنان کلیدی لیورپول در فصل درخشان امسال بوده. او در زمره مهاجمانی است که غیر از خصائل مربوط به بازیکن خط حمله، از قدرت بدنی یک مدافع یارکوب و سرعت یک بازیکن کناری برخوردار است.

ویکتور اوبینا (کیه‌وو) از دیگر چهره‌های شاخص نیجریه است. ایمو ازکیل نیز همان بازیکنی است که درخشش باعث شد مسئولین استاندارد لیژ، رضا قوچان‌نژاد را به چارلتون بدهند.
XS
SM
MD
LG