لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

روایت ابتکار از اثرگذاری منفی تحریم‌ها بر وضعیت محیط زیست ایران


رئیس سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد که ناکامی در اجرای کامل توافق هسته‌ای و باقی ماندن برخی تحریم‌ها تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به اهداف و تعهداتش در حوزه تغییرات آب و هوایی را در خطر قرار داده است.

در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه که روز یکشنبه نهم آبان منتشر شد، معصومه ابتکار تصریح کرده که متوسط دمای هوا در ایران در دو دهه گذشته ۱.۵ درجه افزایش یافته و در این زمینه نیازی فوری به همکاری با شرکای بین‌المللی احساس می‌شود.

در قالب توافق‌نامه جهانی پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی، کشورهای جهان متعهد شده‌اند تا افزایش دمای جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی را در حدی کمتر از دو درجه سانتی‌گراد نگه دارند و حتی بکوشند تا این افزایش از یک و نیم درجه سانتی‌گراد بیشتر نشود.

ایران از جمله امضاکنندگان این توافق‌نامه بین‌المللی است و از جمله متعهد شده در یک دوره ۱۵ ساله و به طور غیرمشروط میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۴ درصد کاهش دهد، و در صورت رفع کامل تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی، میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای را به ۱۲ درصد برساند.

اکنون خانم ابتکار یادآور شده که ایران همین الان با پیامدهای تغییرات آب و هوایی روبه‌روست و این موضوع نه مشکل آینده، که مشکل حال حاضر ایران است.

او تأکید کرده که ایران در حال حاضر با کمبود شدید در مخازن آب زیرزمینی و نیز خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها روبه‌روست و گرچه بخشی از این مشکل مربوط به عملکردهای غیرقابل توجیه در ایران است، اما بخش دیگری از آن به دلیل پیامدهای گرمایش جهانی است.

به گفته خانم ابتکار، عدم ارتباط کامل با سیستم بانکی بین‌المللی که ناشی از تحریم‌های باقیمانده ایالات متحده علیه ایران است، اجرای تعهدات ایران را برای کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ را در خطر قرار داده است.

او گفته است که دو سوم کاهش برنامه‌ریزی شده در این زمینه به رفع کامل تحریم‌ها بستگی دارد، چرا که این اقدام مستلزم همکاری بین‌المللی، و نه فقط تبادل تجربیات، که مهم‌تر از آن تبادل فن‌آوری‌های جدید است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این زمینه یادآور شده که بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی در سایه توافق هسته‌ای سال گذشته بین ایران و قدرت‌های جهانی رفع شده است، اما تحریم‌هایی که آمریکا در ارتباط با حقوق بشر و برنامه موشکی علیه ایران وضع کرده، بانک‌های جهانی را از همکاری با ایران در هراس قرار داده است.

مقام‌های ایالات متحده تا کنون چندین بار تأکید کرده‌اند که به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند، اما ایران بارها درباره مشکلات مرتبط به اتصال به شبکه بانکی بین‌المللی آمریکا را سرزنش کرده است.

مقام‌های ایرانی در عین حال اذعان کرده‌اند که تنها بخشی از مشکلات بانکی کنونی ناشی از ترس بانک‌های بزرگ بین‌المللی برای همکاری با ایران است و بخشی از این مشکلات با به‌روز نبودن ساختار بانکی ایران مرتبط است.

XS
SM
MD
LG