لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۱

کشته شدن پنج نیروی اعزامی ایران در درگیری‌های سوریه


مراسم تشییع اجساد سه نیروی لشکر فاطمیون در کرمان
مراسم تشییع اجساد سه نیروی لشکر فاطمیون در کرمان

خبرگزاری‌های ایران از کشته‌ شدن پنج نفر از نیروهای اعزامی ایران به سوریه خبر داده‌اند. سه‌ نفر از این افراد از لشکر فاطمیون بودند.

به گزارش روز سه‌شنبه هشتم فروردین خبرگزاری ایسنا، اجساد سه‌ نفر از کشته‌‌شدگان درگیری‌های سوریه که از آنها به عنوان «شهدای مدافع حرم» نام برده شده است در کرمان تشییع شدند.

این خبرگزاری می‌افزاید «این سه نفر در حین عملیات در منطقه شیخ سعید در جنوب شرقی حلب اسیر شده بودند و پس از آن کشته شدند».

به گزارش ایسنا، اجساد این سه نفر حدود ۲۰ روز پیش از طریق آزمایش دی‌ان‌ای‌ شناسایی شده است.

محمدحسین حیدری ۳۵ ساله، و روح‌الله حسینی ۲۶ ساله و حسین رحمانی۲۰ ساله اسامی این کشته‌شدگان است.

لشکر فاطمیون، متشکل از نیروهای افغان است که ایران برای جنگ در سوریه آن را سازمان داده است. در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ این نیرو از تیپ به لشکر ارتقا یافت.

روز سه‌شنبه همچنین پیکر یکی دیگر از نیروهای ایرانی به نام حسین معز غلامی در سوریه در بهشت‌ زهرای تهران به خاک سپرده شد. گزارش شده که وی روز چهارم فروردین در استان حماه کشته شده بود.

روز هفتم فروردین هم پیکر سعید خواجه صالحانی یکی دیگر از نیروهای ایرانی در پاکدشت به خاک سپرده شد.

نیروهای ایرانی همراه با شبه‌نظامیان افغان و شیعیان عراقی و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند. این نیروها با پوشش هوایی روسیه پیروزی‌های چشمگیری در مقابل مخالفان حکومت دمشق به‌دست آورده‌اند.

مخالفان دولت سوریه را گرو‌ه‌های جهادی نظیر داعش و جبهه‌ النصره و گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه تشکیل می‌دهند.

محمدعلی شهیدی رییس بنیاد شهید ۱۶ اسفند پارسال اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعزامی از ایران در درگیری‌های سوریه به ۲۱۰۰ نفر رسیده است.

سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ دچار ناآرامی شد. اعتراض‌های خیابانی پس از برخورد نیروهای بشار اسد با معترضان وارد فاز مسلحانه شد.

جنگ داخلی سوریه تاکنون دست‌کم ۳۲۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG