لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

«نمی توان درباره ايران، فقط نظاره گر بود»


رابرت گیتس می گوید باید علیه ایران، اقدامی هماهنگ انجام داد
رابرت گیتس می گوید باید علیه ایران، اقدامی هماهنگ انجام داد

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا روز پنج شنبه ۲ ماه اوت از متحدان آمريکا در خاورميانه خواست که برای پايان دان به برنامه هسته ای ايران، فشار بيشتری وارد کنند و گفت «هيچ جای تماشا وجود ندارد.»


آقای گيتس اين سخنان را در حال بازگشت از سفر خاورميانه ای خود به واشنگتن ابراز کرد. در اين سفر آقای گيتس همچنين تلاش کرد، حمايت بيشتر کشورهای عربی را برای راه های مقابله آمريکا با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی جلب کند.


آقای گيتس گفت: « ايران هم اکنون به فعاليت هايی مشغول است که با منافع تقريبا همه کشورهايی که ما از آن ها ديدن کرديم، با منافع ايالات متحده آمريکا و با منافع عراق، مغايرت دارد.»


او افزود: «نمی توان برای تغيير سياست های آنها، سال ها منتظر شد.»


ايران هم اکنون به فعاليت هايی مشغول است که با منافع تقريبا همه کشورهايی که ما از آن ها ديدن کرديم، با منافع ايالات متحده آمريکا و با منافع عراق، مغايرت دارد
رابرت گیتس

به جز امارات متحده عربی، آقای گيتس از مصر، عربستان سعودی و کويت نيز ديدار کرد. در سفر به مصر و عربستان، رابرت گيتس، با کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا همراه بود که از نظر کارشناسان برای نشان دادن اتحاد عمل دولت بوش در سياست های در پيش گرفته ارزيابی شد.


آقای گيتس در پايان سفر خاورميانه ای خود، با شيخ محمد بن زايد النهيان، وليعهد دبی ديدار کرد. در اين ديدار آقای گيتس گفت: هر چه کشورهای بيشتر جهان در قطعنامه های تحريم سازمان ملل متحد (عليه ايران) همکاری کنند و هر چه بيشتر بر ايران فشار بياورند که سياست هايش با منافع همه کشورهای همسايه مغايرت دارد، برای همه ما بهتر خواهد بود.»


او همچنين به ضرورت گسترش همکاری ها در اين زمينه اشاره کرد و گفت در رابطه با ايران نمی توان کنار ايستاد و نظاره گر بود.


وزير دفاع آمريکا در پاسخ به اين پرسش که واکنش رهبرانی که وی با آنها ملاقات کرده چه بود، گفت: «بدون اينکه بخواهم نام کشور مشخصی را ببرم، در زمينه نگرانی هايی که درباره ايران وجود دارد، هيچ اختلاف نظری وجود ندارد.»


خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، گزارش داد که رابرت گيتس و وليعهد دوبی، «درباره بسياری از مسايل مهم مشترک از جمله مساله امنيت و ثبات منطقه، به تبادل نظر پرداختند.»


کمک چند میلیارد دلاری نظامی آمریکا به متحدان خود


يکی از بخش های کليدی سفر خاورميانه ای وزير امور خارجه و وزير دفاع آمريکا، بحث و گفت و گو درباره کمک نظامی چند ميليارد دلاری آمريکا به کشورهای متحد خود در خاورميانه بود.


آمريکا اخيرا اعلام کرد که علاوه بر فروش ۲۰ ميليارد دلاری تسليحات نظامی به عربستان سعودی، طی ده سال آينده به مصر ۱۳ ميليارد دلار و به اسراييل ۳۰ ميليارد دلار کمک نظامی خواهد کرد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت کمک های نظامی آمريکا به کشورهای خاورميانه، در راستای همکاری با اين کشورها برای مبارزه با تندروها است.


XS
SM
MD
LG