لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

جام ملتهای اروپا؛ صعود باشکوه هلند


تماشايی ترين مسابقه جام قهرمانی فوتبال ۲۰۰۸ اروپا به پيروزی چهار بر يک هلند بر فرانسه انجاميد و سر گروهی زود هنگام تيم خوش آهنگ مارکو فان باستن را رقم زد.
(عکس از AFP)
تماشايی ترين مسابقه جام قهرمانی فوتبال ۲۰۰۸ اروپا به پيروزی چهار بر يک هلند بر فرانسه انجاميد و سر گروهی زود هنگام تيم خوش آهنگ مارکو فان باستن را رقم زد. (عکس از AFP)

با پيروزی چهار بر يک هلند بر فرانسه، تماشايی ترين مسابقه جام قهرمانی فوتبال ۲۰۰۸ اروپا، به سرگروهی زود هنگام تيم خوش آهنگ مارکو فان باستن انجاميد .


در بازی باشکوه فرانسه و هلند، زيباترين لحظه های فوتبال به نمايش در آمد تا سرنوشت صعود از گروه سوم، موسوم به گروه مرگ، در گروه ثانيه ها و لحظه باشد و به حادثه ناخواسته ای برای هلند منجر نشود.


هلند در نيمه اول به گل برتری دست يافت و پاداش برتری اوليه خود را در دقيقه دهم با ضربه کرنر رافائل فاندرفارت و ضربه سر عالی دريک کايت گرفت.


اين گل تا اواسط نيمه نخست هلند را تيم برتر ميدان و فرانسه را ناتوان در رسيدن به دروازه فاندرسار نشان می داد.


اما کم کم با بازی عالی ريبری، که متفاوت با روز نخست با رومانی بود، فرانسه صاحب توپ و ميدان شد و چند بار حضور خطرناک در محوطه جريمه هلند و واکنشهای خوب فاندرسار و دفاع هماهنگ تيم هلند مواجه شد. در نهایت نيمه نخست این بازی با برتری يک بر صفر هلند به پايان رسید.


فرانسه که شکست را نزديک به حذف از جام می ديد نيمه دوم را در حالی با چهره ای سراسر تهاجمی در برابر هلند آغاز کرد، که فان باستن، سرمربی تيم هلند با فرستادن دانی يل روبن تازه رهايی يافته از مصدوميت به جای هانگه لار بلند قامت در ميانه ميدان دست به تغيير آهنگ زد و ارزشهای دوران بازی کم نظيرش را در مربيگری هم به رخ کشيد.


شروع اين نيمه با شليک تی يری آنری به دروازه فاندر سار بود که برخورد توپ به دست او ير، مدافع هلند، فرياد فرانسوی ها را به استمداد پنالتی به آسمان برد. آنری در يک موقعيت تک به تک با دروازه بان هلند نيز ناموفق نشان داد، تا فاصله با روز های اوج خود را به اثبات برساند.


در حالی که فرانسه با سزاواری در جست و جوی گل تساوی بخش بود، هلند با هنرنمايی فان نيستلروی از جناح چپ و ضربه عالی فان پرسی به گل رسید. هلند دو بر صفر پيش افتاد و مارکو فان باستن هم مزد تعويض عالی اش را گرفت.


در دقيقه ۷۰ آنری يک گل هلند را پاسخ داد، اما در کمتر از يک دقيقه دانی يل روبن، بازيکن تعويضی دوم هلند به جای کايت، با شليک پای چپ تماشايی اش گل سوم را زد تا هلند کار راهيابی به دور يکچهارم پايانی را به اتمام برساند.


تا دقيقه پايانی تلاش فرانسه برای گريز از شکست بی حاصل بود تا هلند مهيای مسابقه با تيم دوم گروه چهارم شود و با گل دقيقه ۳+۹۰ وسلی اسنايدر، نتيجه را چهار بر يک کند و فرانسه تنها به اميد مسابقه و پيروزی بر ايتاليا باشد. هلند با اين پيروزی به ارزشهای خود برای تکرار قهرمانی ۱۹۸۸ صحه گذاشت.


رومانی ايتاليا را هم لرزاند


تيم ملی رومانی پس از تساوی بدون گل با فرانسه، با ايتاليا نيز يک بر يک کرد تا به فيناليست های جام جهانی ضرب شست نشان دهد.


در مسابقه جذاب و هيجان انگيز گروه سوم جام قهرمانی فوتبال اروپا در زوريخ، پيکار جمعه شب ثابت کرد که رومانی به واقع در ميان نامداران غرب قاره، زنگ تفريح نيست، که يک مدعی است.


تیم رومانی با نامداران ايتاليا نيز نبردی تمام عيار داشت و حتی يک ضربه پنالتی توسط ادرين موتو را از دست داد تا با هنرنمايی بوفون در دفع آن، ايتاليا در جام زنده بماند.


نيمه نخست بدون گل بود در حالی که موتو در يک موقعيت تک به تک از پس بوفون، مرد اول ايتاليا در اين مسابقه، بر نيامد. در نيمه نخست ايتاليا سراسر حمله ناموفق بود.


وقتی در دقيقه ۵۵ با اشتباه مدافع لاجوردی پوش در پاس به عقب با سينه، موتو گل برتری رومانی را زد، چنين به نظر آمد که لاجوردی پوشان برخلاف هميشه نه گلزن هستند و نه گل نخور!


اما يک دقيقه بعد ناکامی مهاجمان ايتاليايی را کريستيان پانوچی مدافع چپ ايتاليا جبران و از دهانه دروازه رومانی گل مساوی را زد تا طلسم گل نزدن قهرمان جام جهانی را پس از ۱۴۶ دقيقه بشکند.


در دقيقه ۸۰ خطای مدافعان ايتاليايی پيروزی تاريخی را در کمترين فاصله برای غول کشهای جام قرار داد اما وقتی ضربه نه چندان موثر ادرين موتو، بازيکن ساکن ايتاليا، با دست و سپس پای بوفون دفع شد، دروازه بان ايتاليا، مرد نخست تيم قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ شد و نتيجه يک بر يک تغييری نکرد.


ايتاليا در وقت تلف شده بازی با پاس عمقی جيان لوئيجی زامبروتا و ضربه سر دل پی يرو دروازه رومانی را فروريخت که داور کنار به اشتباه آن را آفسايد گرفت.


ايتاليا با يک امتياز از دو مسابقه در موقعيتی قرار گرفت که روز سه شنبه ۱۷ ژوئن بايد بر تيم ملی فرانسه پيروز شود تا اميدی به صعود بيابد. ايتاليا با شکست خردکننده سه بر صفر از هلند و تساوی يک بر يک با رومانی، تا پايان دومين روز مسابقه جام قهرمانان اروپا در گروه سوم، آن تيمی که انتظار می رفت نبوده است.


از سوی ديگر رومانی در آخرين مسابقه با هلند رو به رو می شود که در مسابقه های مقدماتی اين جام يک بار موفق به پيروزی بر اين تيم شده است.


ايتاليا و فرانسه در مسابقه پايانی جام جهانی ۲۰۰۶ رو در روی هم قرار گرفتند که پس از ۱۲۰ دقيقه تساوی بدون گل، ايتاليا در ضربه های پنالتی پيروز و قهرمان شد.


XS
SM
MD
LG