لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

پیامد ترور بی نظیر بوتو و آینده پاکستان


در نا آرامی های پس از ترور بی نظیر بوتو دست کم یازده نفر کشته شدند.
در نا آرامی های پس از ترور بی نظیر بوتو دست کم یازده نفر کشته شدند.

پاکستان در پی ترور بی نظير بوتو، رهبرعمده مخالفان دولت و نخست وزير پيشين، در آستانه نا آرامی های گسترده قرار دارد.


تحليلگران بر اين باورند که پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، ناچار خواهد بود به مخالفانش، که او را در ناتوانی از حفاظت از حفظ جان خانم بوتو مقصر می دانند، نزديک شود، يا خاتمه يافتن حکومت هشت ساله خود را به تماشا بنشيند.


تا زمان برگزاری انتخابات، که به باور برخی تحلیگران گامی اساسی در راه استقرار دمکراسی تلقی می شود، کمتر از دو هفته باقی مانده است، اما آشوب ناشی از ترور خانم بوتو پاکستان را با بزرگترين چالش از زمانی که بنگلادش در بيش از ۳۵ سال پيش از آن جدا شد، روبرو ساخته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن عسگری، رييس سابق دانشکده علوم سياسی در دانشگاه ايالتی لاهور می گويد: «پاکستان به سوی يک مرحله بسيار مبهم و نامعلوم سياسی، که قادر است تمامی آن را به هرج و مرج بکشاند، پيش می رود».


  • «اگر دولت مشرف همچنان از نزديک شدن به تمام نيروهای سياسی کشور، به منظور تهيه برنامه ای برای يک دگرگونی واقعی خودداری ورزد، پاکستان ممکن است در گرداب ابهام و هرج و مرج بزرگتری فرو رود».
رسول بخش رييس، استاد علوم سياسی در دانشگاه لاهور

به نظر آقای عسگری، «بی اعتمادی بين پرويز مشرف و مخالفان دولت او چنان عميق است که برخی از مخالفان هم اينک از او خواسته اند استعفا دهد و اگر بحران فعلی ادامه پيدا کند، ممکن است آينده خود آقای مشرف نیز به خطر بيفتد».


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت پرويز مشرف، شبکه القاعده به رهبری اوسامه بن لادن را به نقش داشتن در ترور بوتو متهم کرده است، اما حزب مردم پاکستان و نيز ديگر شخصيت ها و گروه های مخالف، می گويند: «مشرف نتوانست از او در برابر تهديدها حفاظت کند»، و برخی حتی «سرويس های اطلاعاتی رييس جمهوری را به ترور خانم بوتو ارتباط می دهند».


انتخابات پارلمانی پاکستان قرار است روز ۸ ژانويه برگزار شود، وزير کشور پاکستان گفته است که در حال انتخابات لغو نخواهد شد، اما تحليلگران دراين باره ترديد دارند.


رسول بخش رييس، استاد علوم سياسی در دانشگاه لاهور، به خبرگزاری فرانسه می گويد :«از اعتبار دولت برای عادی سازی وضع در کشور ساعت به ساعت کاسته می شود».


اين استاد دانشگاه وقايعی را که پس از ترور خانم بوتو روی داده، را «عارضه يک خشم اجتماعی و استيصال سرکوفته در پاکستان» توصيف می کند، و می افزايد: «اگر دولت مشرف همچنان از نزديک شدن به تمام نيروهای سياسی کشور، به منظور تهيه برنامه ای برای يک دگرگونی واقعی خودداری ورزد، پاکستان ممکن است در گرداب ابهام و هرج و مرج بزرگتری فرو رود».


يک ديپلمات غربی در اسلام آباد به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضع هنوز فاجعه آميز نشده است، اما اين حالت تا حدودی زياد به توانايی حزب مردم در آرام ساختن اعضا و هوادارانش بستگی دارد».


اين ديپلمات بر اين عقيده است که «اگر حزب مردم و مشرف هرچه زودتر با طرح و برنامه ای موافقت نکنند، و با اعضای حزب که خيابان ها را پر کرده اند به گفت و گو ننشينند، آنگاه وضع بدتر خواهد شد».


با اين حال، برخی از تحليلگران ابراز اميدواری کرده اند بی نظير بوتو به «شهيدی برای آرمان دمکراسی تبديل شود».


طلعت مسعود، تحليلگر و ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «خانم بوتو با مرگ خود ممکن است قادر شود به هدف زندگی اش برسد و کشور را در مسير دمکراسی قرار دهد».


XS
SM
MD
LG