لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

رییس جمهور سابق تونس به عربستان سعودی فرار کرد


تظاهرات اعتراضی روز جمعه در مقابل وزارت کشور تونس
تظاهرات اعتراضی روز جمعه در مقابل وزارت کشور تونس
گسترش تظاهرات اعتراضی در تونس باعث شد تا زين العابدين بن علی، رييس جمهوری اين کشور روز جمعه از سمت خود کناره گیری کند. وی به همراه خانواده اش به عربستان سعودی گریخته است.

زين العابدين بن علی پس از بیست و سه سال حکومت بر تونس، روز جمعه اداره موقت امور کشور را به محمد الغنوشی، نخست وزير تونس، واگذار کرد. محمد الغنوشی در یک برنامه تلویزیونی از مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی در روز شنبه خبر داده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می گويد: زين العابدين بن علی به همراه خانواده اش وارد عربستان سعودی شده است.

آژانس خبری سعودی به نقل از بيانيه دفتر ملک عبدالله، پادشاه عرستان اعلام کرده است اين دفتر ورود زين العابدين بن علی را به عربستان سعودی خير مقدم گفته است.

در اين بيانيه آمده است: تصميم به پذيرش زين العابدين بن علی در راستای «وضعيت استثنايی» که مردم تونس با آن مواجه اند و همچنين اميدواری برای برقراری صلح و آرامش در تونس اتخاذ شده است.

به دنبال انتشار خبر احتمال ورود زین العابدین بن علی به فرانسه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که فرانسه به رییس جمهور سابق تونس اجازه ورود به خاک خود را نمی دهد.

در همين حال، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه در بيانيه ای خشونت عليه تظاهر کنندگان در تونس را محکوم کرد و از دولت تونس خواست با احترام به حقوق بشر، انتخابات آزاد و عادلانه در اين کشور برگزار کند.

باراک اوباما شجاعت و بزرگی تظاهرات کنندگان تونسی را، که در اعتراض به بيکاری و فساد به خيابان ها آمده اند، ستايش کرده است

مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی

به گزارش رويترز، محمد الغنوشی شامگاه جمعه گفته است روز شنبه با نمايندگان احزاب سياسی تونس ديدار خواهد کرد تا درباره تشکيل دولت انتقالی با آنها مذاکره کند.

محمد الغنوشی در گفت وگوی تلفنی با يک شبکه خصوصی در تونس گفت:«فردا (شنبه) روز سرنوشت سازی است. من با نمايندگان احزاب سياسی برای تشکيل دولت ديدار خواهم کرد و اميدوارم که انتظارات برآورده شود.»

محمد الغنوشی پيشتر در يک برنامه تلويزيونی گفت تا انتخابات زودرس زمام امور را در دست خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شامگاه جمعه خيابان های پايتخت تونس با توجه به مقرارات منع رفت و آمد آرام به نظر می رسد ولی مشخص نيست که تغير رييس جمهور مردم را راضی خواهد کرد تا دست از اعتراض بکشند یا این که به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

پس از روزها تظاهرات اعتراضی در شهرها و پايتخت تونس که ده ها کشته برجای گذاشت، دولت تونس با اعلام وضعيت اضطراری ملی در اين کشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بيش از سه تن را ممنوع اعلام کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که روز جمعه ارتش تونس کنترل فرودگاه اصلی اين کشور را در اختيار گرفته و کليه پروازها لغو شده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، روز جمعه صدای تيراندازی در مرکز پايتخت تونس به گوش می رسد و پليس به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور پرتاپ کرده است.

اين در حالی است که پس از آن که هزاران نفر در خيابان های پايتخت تونس خواستار استعفای رييس جمهوری اين کشور شدند، زين العابدين بن علی روز جمعه هيات دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آينده را داد.

به گزارش رويترز، نزديک به هشت هزار نفرتظاهر کننده روز جمعه در اطراف وزارت کشور تونس در پايتخت شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قيام ادامه دارد.»

اين گزارش اضافه کرده است، منابع پزشکی و شاهدان عينی می گويند در درگيری های پنجشنبه شب ۱۲ نفر ديگر در پايتخت تونس و شهر شمالی «راس جبل» کشته شده اند.

در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گويند تاکنون تنها ۲۳ نفر در درگيری‌های پايتخت اين کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گويند شمار کشته‌شدگان بيش از ۶۰ نفر است.

آقای بن علی ۷۴ ساله از ۲۳ سال پيش تاکنون قدرت را در کشور تونس بر عهده داشت.

شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زين‌العابدين بن علی بود که ضمن تعهد به پايان دوره رياست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ وعده داد که اصلاحاتی در سيستم سياسی تونس صورت خواهد گرفت.

رئيس جمهوری تونس در اين سخنرانی که از تلويزيون تونس پخش شد با اعلام اين که خواسته‌های مردم برای رفع بيکاری و اصلاحات سياسی را شنيده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسيد.

آقای بن علی ضمن دادن وعده اين که نيروهای امنيتی ديگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند کرد همچنين دستور داد که قيمت شکر، شير و نان در اين کشور کاهش يابد.

اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزديک به يک ماه پيش پس از خودسوزی يک فارغ‌التحصيل ۲۶ ساله دانشگاه پس از ضبط گاری ميوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر کوچک «سيدی بويزيد» آغاز شد.
XS
SM
MD
LG