لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

«تعهد» بریتانیا به تلاش برای تحریم صنعت نفت ایران


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، می گوید: لندن تلاش خواهد کرد تا تحریم هایی علیه صنعت نفت و گاز ایران اعمال شود.
(عکس از EPA)
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، می گوید: لندن تلاش خواهد کرد تا تحریم هایی علیه صنعت نفت و گاز ایران اعمال شود. (عکس از EPA)

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، می گويد: برای متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم در ايران، لندن متعهد است تا به تلاش های خود برای اعمال تحريم هايی عليه صنعت نفت و گاز ايران ادامه دهد.


اشاره آقای میلیبند به اظهارات گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در خصوص برنامه هسته ای ایران در سال گذشته بود.


آقای بروان گفته بود: کشورش خواهد کوشيد تا برای توقف فعاليت های حساس هسته ای ايران تحريم هايی تازه ای عليه «صنعت نفت و گاز ايران» اعمال شده و از اين طريق ايران تحت فشار قرا گيرد.


آقای ميليبند در پاسخ به پرسش نمايندگان پارلمان بريتانيا در خصوص جلب حمايت اتحاديه اروپا ازتحريم بخش نفت و گاز ايران، گفت:«در خصوص تعهد نخست وزير مبنی بر دنبال کردن تحريم بخش گاز و نفت و بخش های ديگر حکومت ايران، بايد (به شما) اطمينان بدهم که اين يک اقدام مهم ما در اتحاديه اروپا و سطح بين المللی خواهد بود».


در همین زمینه، یک مقام بلندپايه بريتانيا در ماه اوت گفته بود که بريتانيا، آلمان، فرانسه و آمريکا در حال بررسی اعمال تحريم های اضافی عليه ايران هستند.


به گفته اين مقام بريتانيايی که هويتش فاش نشده بود، اين تحريم های بخش های مايعات گازی، نفت و واردات مواد سوختی ايران را در برخواهند گرفت.


شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران در توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی، از سال ۲۰۰۶ تاکنون سه دوره تحريم عليه ايران وضع کرده است.


کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای توليد سلاح هسته ای است.


اين در حالی است که ايران تصريح می کند برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای تامين سوخت هسته ای مورد نياز نيروگاه هسته ای اين کشور است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد ماه گذشته پنجمين قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران را صادر کرد. اين قطعنامه تحريم های جديدی در بر نداشت، بلکه از ايران خواسته بود تا قطعنامه های پيشين را اجرا کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۳۱ ژوييه سال ۲۰۰۶ طی قطعنامه ۱۶۹۶ از ايران خواسته بود تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد. اين نخستين قطعنامه شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران بود و تحريم هايی عليه ايران در بر نداشت.


ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده و برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


در همین حال، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه، آمريکا و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، يک بسته مشوق های اقتصادی به ارائه کرده اند و از اين طريق خواسته اند تا ايران را به مذاکره و توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی ترغيب کنند.


ایران تاکنون به این بسته مشوق ها پاسخ مشخصی ارائه نکرده است.


در همين حال، آقای ميليبند روز سه شنبه تاکيد کرد: بريتانيا همچنان نگران برنامه هسته ای و کارنامه حقوق بشر ايران است.


آقای ميليبند گفت: ما يک يک بسته مشوق های همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی به ايران ارائه کرده ايم، که من فکر می کنم اين مسير پيش روی ما است، ولی با توجه به رويکرد ايران در سرپيچی از خواست شورای امنيت و آژانس بين المللی انرژی اتمی اين مسير پيش روی ما نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG