لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، صدور احکام سنگين ۱۱ و ۸ سال زندان برای دو روزنامه نگار را مورد توجه قرارداده است.


به نوشته اين روزنامه ، يکی از اين روزنامه نگاران محمد صديق کبودوند است که به ۱۱ سال زندان تعزيری محکوم شده است.


آقای کبودوند روزنامه نگار کردی که در « تاسيس سازمان حقوق بشر کردستان » نقش داشته ، به همين اتهام نيز محاکمه و به تحمل 11 سال زندان محکوم شده است.


کارگزاران همچنين به نقل از محمدعلی دادخواه وکيل سعيد متين‌پور ، روزنامه‌نگار زنجانی ، خبر صدور حکم ۸ سال زندان برای وی را تائيد کرده ، و نوشته « با توجه به اينکه ۱۱ متهم ديگر اين پرونده احکام تعليقی گرفته‌اند ، اين تفاوت در صدور احکام قابل قبول نيست ، و اميدوارم اين حکم در دادگاه تجديدنظر تعديل شود. »


سعيد متين‌پور در حال حاضر با وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد است ، اما محمد صديق کبودوند از يک سال پيش تاکنون همچنان در بازداشت به سر می برد.


ورود بنیاد مستضعفان به تجارت نفت


روزنامه سرمايه از ورود بنياد مستضعفان به تجارت نفت خبر داده ، و نوشته « ديروز تفاهم نامه همکاری نفت وگاز بين شرکت ملی نفت و بنياد مستضعفان امضا شد ، که از مهم ترين موارد مندرج در اين تفاهم نامه می توان به اجازه تجارت نفت به بنياد مستضعفان اشاره کرد. »


به نوشته اين روزنامه « از اين پس و با امضای اين تفاهم نامه که با ترک تشريفات صورت گرفت ، بنياد مستضعفان اجازه دارد در کنار شرکت ملی نفت به فروش نفت خام در بازار بين المللی بپردازد ، و به گفته مديرعامل شرکت ملی نفت اين تفاهم نامه دريچه ای به سوی معاملات نفتی مدرن خواهد بود. »


سرمايه همچنين از قول فروزنده مديرعامل بنياد مستضعفان در خصوص اين تفاهم نامه و مهم ترين بخش آن يعنی تجارت نفت ؛ نوشته « يکی از شرکت های بنياد با پشتيبانی بنياد برای امر تجارت نفت تاييد شده است. »


اين روزنامه تاکيد کرده که رئيس بنياد مستضعفان از ذکر نام اين شرکت خودداری کرده است.


«اعترافات پالیزدار»


روزنامه اعتماد تيتر اول شماره سه شنبه خود را به « اعترافات پاليزدار » اختصاص داده ، و نوشته که به دنبال اعتراض برخی از نمايندگان به احضار ۳ نماينده مجلس در ارتباط با پرونده افشاگری های عباس پاليزدار ، شورای اطلاع رسانی قوه قضائييه طی پاسخی بخشی از اعترافات آقای پاليزدار در بازداشتگاه را منتشر کرده است.


به نوشته اين روزنامه در اطلاعيه قوه قضائيه با اشاره به اين که عباس پاليزدار طی بازجويی ها گفته « با هماهنگی و اطلاع آقايان کامران و دهقان دو نماینده مجلس پرونده های مورد ادعا را از سازمان بازرسی کل کشور خارج نموده » از قول پالیزدار اعلام شده « با هماهنگی نامبردگان ، پرونده ها را از مجلس شورای اسلامی جهت اسکن و کپی کردن به منازل شخصی خود و ديگران منتقل و سپس با تشويق و ترغيب آقايان کامران و دهقان و خانم آجرلو اقدام به اسکن و بدل سازی از کليه پرونده های مطروحه و مورد نظر کرده است. »


در اين اطلاعيه هچنين تاکيد شده که اين نمايندگان مجلس هفتم که در مجلس هشتم نيز حضور دارند بايد « درخصوص اين اهمال و اقدام خلاف قانون و مجرمانه » پاسخگو باشند.


اعتماد همچنين بخش هايی از اعترافات عباس پاليزدار را به نقل از اطلاعيه ای ديگر که به امضای صادقيان ، بازپرس شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت ، رسيده نيز منتشر کرده که طی آن وی از حسن کامران نماينده اصولگرای اصفهان به عنوان يکی از محرکان اصلی خود در افشاگری ها نامبرده است.


پاکسازی نیروهای باقی مانده از دولت های قبل


روزنامه رسالت به نقل از رئيس ستاد حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران نوشته « بايد برای هموار شدن مسير حرکت بسيجی‌وار دولت برای حل مشکلات مردم ، نيروهای کارشکن باقی‌مانده از دولت‌های گذشته در ادارات دولتی به سرعت پالايش شوند. »


به نوشته اين روزنامه مجتبی ذوالنور رئيس ستاد حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ، همچنين دولت خاتمی را به کوتاهی در اجرای برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی متهم کرده ، و گفته « با توجه به سياست تنش‌ زدايی خاتمی ، منافع و مصالح کلان کشور و ملت در سايه ديپلماسی مرعوب و غيرفعال ما آسيب‌ جدی ديد ، اما احمدی‌نژاد محکم بر اين منفعت اساسی و زيرساختی نظام تاکيد می کند. »


کشته شدن 5 دانش آموز تیم اسکیت در تصادف


روزنامه جمهوری اسلامی ، از کشته شدن پنج دانش آموز عضو تيم اسکيت آذربايجان شرقی طی تصادف رانندگی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه اين تصادف بر اثر برخورد يک دستگاه کاميون با يک دستگاه خودرو سواری پژو در کيلومتر پنج جاده سلماس ـ تبريز رخ داده ، و طی آن دانش آموزان اعزامی از تبريز جهت شرکت در مسابقه اسکيت جانباخته اند.


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از عباس حيدرزاده ، فرمانده پليس راه آذربايجان غربی ، نوشته « شدت تصادف باعث آتش گرفتن خودرو پژو مرگ دانش آموزان شده است. »


کمای 8 سال و 355 روزه یک زن در بابل


روزنامه جام جم ، از دوران طولانی کمای يک زن جوان خبر داده ، و نوشته اين زن که فرشته نام دارد از ۸ سال و ۳۵۵ روز پيش تاکنون در يکی از بيمارستان های بابل در کماست.


به نوشته اين روزنامه ، فرشته از صبح ۱۴ تير سال ۷۹ که برای زايمان به بيمارستان بهشتی بابل منتقل شده ، تاکنون در کما به سر می برد ، و ۱۰ روز ديگر دوران کمای وی به ۹ سال خواهد رسيد.


جام جم با اشاره به اين که « پدر و مادر اين زن از هيچ کس تقاضايی ندارند » از پزشکان متخصص درخواست کرده تا به این زن و خانواده اش کمک کنند.


XS
SM
MD
LG