لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه همشهری ، از « افزايش ۲۶ درصدی تورم در خرداد ۸۷ » خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، براساس اعلام بانک مرکزی ، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه جاری به ۲۰.۷ درصد افزايش يافته ، و اين درحالی است که اين نرخ در ۱۲ ماه منتهی به ارديبهشت‌ماه جاری ۱۹.۱ اعلام شده بود که به اين ترتيب ، در عرض يک ماه ۱.۶ رشد نشان می‌دهد.


همشهری همچنين نوشته « اين آمار براساس خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران و براساس سال پايه ۱۳۸۳ است که نشان می‌دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در خرداد ماه ۱۳۸۷، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۴ درصد افزايش يافته است.


اين روزنامه ار قول کارشناسان اقتصادی نوشته « از عوامل مهم افزايش تورم در ۳ سال اخير افزايش شديد نقدينگی و همچنين بی‌انضباطی مالی است. »


قطع یارانه حامل های انرژی و برق


روزنامه خراسان ، خبر داده « طرح نقدی کردن يارانه ها » که از سوی رئيس جمهوری اسلامی اعلام شده ، در مرحله نخست با حذف يارانه انرژی آغاز می شود.


اين روزنامه از قول رئيس مرکز آمار ايران نوشته « در مرحله اول اجرای طرح تحول اقتصادی تنها يارانه حامل های انرژی حذف می شود ، و در مرحله بعد يارانه کالاهايی مانند برق و در مراحل بعدی يارانه ساير کالاها حذف خواهد شد. »


به نوشته روزنامه خراسان رئیس مرکز آمار همچنین تاکید کرده « با وجود مشاع بودن برخی هزينه های آب و گاز آپارتمان ها و افزايش قيمت آن ها در نتيجه حذف يارانه ، هنوز تصميمی برای نصب کنتور جداگانه برای آب و گاز آپارتمان ها اتخاذ نشده است.»


حمایت از تعیین مجازات اعدام برای اخلال در امنیت روانی


روزنامه کيهان ، در سرمقاله روز شنبه خود از تصويب مقدماتی « طرح تشدید مجازات اخلال در امنيت روانی جامعه » در مجلس شورای اسلامی ستايش کرده ، و خواستار تصويب نهايی این طرح بدون توجه به انتقادات شده است.


اين روزنامه ، انتقادات حقوق دانان و رسانه ها از اين طرح را از جنس انتقاداتی دانسته که نسبت به اجرای « طرح امنيت اجتماعی » در دو سال اخير وارد شده است.


کيهان با اشاره به تعيين مجازات اعدام در اين طرح برای اتهام اخلال در امنيت روانی ، و معرفی مرتکبان آن به عنوان مفسد في الارض و محارب ،خواستار تصويب و اجرای هرچه زودتر اين طرح در کشور شده است.


اين روزنامه ، خطاب به مجلس و مقامات قضايی ، نوشته « نکته حائز اهميت در خصوص اجرايی و عملياتی شدن اين طرح با همان مجازات های سنگين و قاطع ، و با هدف تامين امنيت روانی جامعه اين است که نبايد توجه و پی گيری نسبت به اين طرح در رويارويی با برخی هياهوها و شعارهايی که معمولا در قالب پروژه به اصطلاح حقوق بشر و مانند آن فرياد زده می شود ، کمرنگ شود. »


هشدار نسبت به ارزان فروشی گاز به هند و پاکستان


روزنامه مردمسالاری ، از قول معاون سابق وزير نفت نسبت به ارزان فروشی گاز به هند و پاکستان هشدار داده است.


به نوشته اين روزنامه « اصرار مقامات ايرانی برای متقاعد کردن دو کشور هند و پاکستان ، و مبارزه با مخالفان غربی اين خط لوله گازی ، هزينه هايی را بر عهده کشور گذاشته است که بنا بر اظهارات معاون سابق امور بين الملل وزارت نفت می توان ميزان آن را ۳.۲ تا ۷ ميليون دلار به ازای هر ايرانی دانست. »


روزنامه مردمسالاری از قول محمد هادی نژاد حسينيان نماينده سابق ايران در مذاکرات قرارداد نفتی ايران ، ارزان فروشی را از بارزترين ويژگی های توافق انجام شده بين ایران ، پاکستان ، و هند برای ايجاد اين قرارداد گازی دانسته ، و نوشته « قيمت به دست آمده از فرمول توافق شده برای صادرات گاز به هند و پاکستان حدود ۶۰ درصد از قيمت های امروز بازار دنيا کمتر است. »


اعتراض 72 سینماگر به توقیف فیلم ها


روزنامه اعتماد ، نامه دادخواهی ۷۲ سينماگر از ديوان عدالت را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته «۷۲ سينماگر شناخته شده کشور در نامه ای سرگشاده خطاب به علی رازينی رئيس ديوان عدالت اداری ضمن استقبال از صحبت های هفته گذشته اين مقام رسمی کشور مبنی بر انتقاد از عدم نمايش آثار فرهنگی مجوز گرفته شده ، از نهادهای رسمی خواستار ايجاد شيوه ای قانونمند برای جلوگيری از تلف شدن سرمايه های فرهنگی کشور شدند. »


اين نامه که به امضای شناخته شده ترين فيلمسازان سينمای کشور از جمله بهرام بيضايی ، داريوش مهرجويی و مسعود کيميايی رسيده ، به دنبال اظهارنظرهای هفته گذشته رئيس ديوان عدالت اداری نوشته شده است.


به نوشته این روزنامه ، علی رازینی هفته گذشته اعلام کرده بود « نبايد در وهله اول از مجوزی که برای نشر کتاب يا فيلم صادر شده است ، عدول شود. »


اعتماد همچنين نوشته که در بخشی از نامه سينماگران آمده است « تعداد فيلم هايی که پس از دريافت مجوز ساخت و نمايش ، به بايگانی سپرده می شوند ، روز به روز بيشتر می شود. »


XS
SM
MD
LG