لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد آغاز اقدامات جديد بخشی از اصولگرايان نزديک به علی لاريجانی برای انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ را مورد توجه قرار داده ، اما نوشته که بر شدت نگرانی های اقتصادی جناح حاکم برکشور نيز افزوده شده است.


به نوشته اين روزنامه « اصولگرايانی که پنجشنبه در هشتمين کنگره جامعه اسلامی مهندسين شرکت کردند ، هرچند با رای به تشکيل"حزب فراگير اصولگرايان" ، اولين دستورالعمل را برای کسب صندلی رياست جمهوری دهم اجرا کردند ، اما وقتی محل اجلاس را ترک می کردند ، دستورالعمل جديدی را همراه خود می بردند که محمدرضا باهنر با سخنرانی درباره نقاط ضعف دولت نهم و برشمردن ايرادهای بسته تحول اقتصادی صادر کرده بود. »


اعتماد نوشته که عملکرد اقتصادی دولت و آنچه احمدی نژاد در روزهای اخير به عنوان « طرح تحول اقتصادی » مطرح کرده ، همفکران وی را نيز نسبت به آينده نگران کرده و از همين رو آنها پيشنهاد کرده اند که با تشکيل شورای در درون جناح حاکم جلوی تندروی و کندروی ها گرفته شود.


اين روزنامه تاکيد کرده که « از محتوای سخنرانی های چهره های شاخص اصولگرا در اجلاس جامعه اسلامی مهنديسين و رای قاطع اعضای جامعه مهندسين به تشکيل حزب فراگير می توان تلاش برای رفع اختلاف های درونی اصولگرايان و همچنين اعلام برائت از سياست های اقتصادی دولتمردان نهم را دو شيوه ای دانست که تاکنون راستگرايان سنتی در پيش گرفته اند. »


ایران ترانزیت موادمخدر به اروپا را آزاد می کند


روزنامه جمهوری اسلامی از احتمال گشودن راه های ترانزيت موادمخدر از سوی دولت ايران به اروپا خبر داده ، و نوشته که دولت ايران در صورت ادامه فشار اروپا در خصوص پرونده هسته ای جلوی ترانزيت مواد مخدر به اروپا را نخواهد گرفت.


اين روزنامه با اشاره به اينکه « اروپايی ها اخيرا ايران را تهديد کرده اند که اگر غنی سازی را معلق نکند کمک های خود به ايران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قطع خواهند کرد » نوشته است : در شرايط کنونی بهترين گزينه برای ايران اين است که از ميانه راه قاچاقچيان مواد مخدر و قاره اروپا برخيزد و اين همه هزينه های مادی و معنوی و از همه مهم تر انسانی را متحمل نشود.


درخواست انتقال پرونده پالیزدار به وزارت اطلاعات


روزنامه کيهان ، در يادداشتی با عنوان « چاره کار » از بروز اختلاف ميان قوه قضائيه و برخی از نمايندگان ابراز نگرانی کرده ، و خواستار آن شده که پرونده عباس پاليزدار از دادستانی تهران به وزارت اطلاعات سپرده شود.


اين روزنامه با ابراز نگرانی از بروز اختلاف ميان تعدادی از نمايندگان مجلس و برخی مقامات قضايی که در هفته گذشته منجر به درخواست هايی برای محاکمه دادستان تهران و احضار چند نماينده حامی دولت به دادگاه شد ، احتمال داده « افرادی در دستگاه قضايی به بهانه پرونده پاليزدار و جرايم او قصد برخورد با نمايندگان عضو گروه تحقيق و تفحص را داشته باشند. »


کيهان درعين حال به رييس قوه قضاييه پيشنهاد کرده تا « رسيدگی به اين پرونده را به افرادی از دستگاه قضايی بسپارد که خود در گزارش تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه متهم به تخلف و قانون شکنی نشده باشند » ، و بدون نامبردن از سعيد مرتضوی که مسئول رسيدگی به پرونده عباس پاليزدار است ، نوشته « متاسفانه اين نکته در مواردی رعايت نشده و سوءبرداشت هايی را درپی داشته است. »


« حضور يک نماينده فعال از وزارت اطلاعات در پرونده » ، و « درجريان قرار دادن رييس مجلس » برخی ديگر از پيشنهادهای این روزنامه در مورد پرونده افشاگری های عباس پاليزدار است ، اما درعين حال خواستار آن شده که نمايندگان احضار شده نيز « درباره نوع رابطه خود با پاليزدار و چگونگی معرفی او به مراکز حساس نظام پاسخگو باشند،مسئولان پرونده پاسخ دهند. »


قطعنامه تحریم فروش بنزین به ایران در کنگره امریکا


روزنامه سرمايه تصويب يک قطعنامه غير الزام آور در کنگره امريکا خبرداده است ، که براساس آن فروش بنزين به ايران تحريم خواهد شد.


به نوشته این روزنامه « پس از صدور قطعنامه غيرالزام آور مجلس نمايندگان آمريکا برای ممانعت از صادرات بنزين به ايران، هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه G۸ با صدور بيانيه ای تعليق غنی سازی اورانيوم در ايران را خواستار شدند. »


سرمايه با تاکيد براين که « چهارشنبه گذشته يک قطعنامه شديداللحن اما غيرالزام آوری در مجلس نمايندگان آمريکا برای ممنوعيت صادرات بنزين به ايران را به تصويب رساندند » اين مصوبه را «مداخله جويانه» توصیف کرده است.


بازداشت 2 استاد دانشگاه به اتهام جاسوسی


روزنامه خراسان در ستون خبريهای ويژه خود از بازداشت دو استاد دانشگاه به اتهام جاسوسی خبر داده است.


اين روزنامه نوشته « هفته گذشته ٢ عضو هيئت علمی دانشکده فنی - مهندسی يکی از دانشگاه های تهران به اتهام جاسوسی برای بيگانه بازداشت شدند. »


روزنامه خراسان اشاره ای به اسامی و دانشکده محل تدريس اين دو استاد دانشگاه نکرده است.


کشته شدن 35 نفر طی درگیری مسلحانه


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، اعلام کرده که ۳۵ تن در جريان درگيری مسلحانه با ماموران قرارگاه عملياتی نصر در شرق کشور کشته شده اند.


اين روزنامه کشته شدگان را « اشرار و قاچاقچی » معرفی کرده ، و به نقل از ناصر ملک قاسمی ، جانشين قرارگاه نصر نوشته « اشرار و قاچاقچيان مسلح طی سه ماهه نخست امسال از سوی رزمندگان قرارگاه و در استان کرمان کشته شدند. »


به نوشته روزنامه دولتی ايران طی درگيرهای های مسلحانه شرق کشور ،10 تن ديگر مجروح و ۲۰ نفر نيز دستگير شده اند.


XS
SM
MD
LG