لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

تأکید مرکل بر اهمیت حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران


صدر اعظم آلمان با حمایت دوباره از معترضان به نتایج انتخابات در ایران گفته است، به عنوان کسی که تجربه زندگی در آلمان شرقی پیشین را دارد، به خوبی می‌داند، که حمایت سیاسی از جنبش‌های اعتراض‌آمیز در کشورهای دیکتاتوری تا چه حد اهمیت دارد.

خانم آنگلا مرکل این سخنان را در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ بر زبان آورده است.

وی همچنین یک بار دیگر از نسبت به وضعیت جاری در ایران و به ویِژه برخوردهای خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان و برگزاری دادگاه‌های نمایشی در ایران ابراز نگرانی کرده است.

آنگلا مرکل پیشتر نیز بارها سرکوب تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی توسط مقام‌های جمهوری اسلامی شده بود.

صدر اعظم آلمان همچنین اعلام کرد از فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان خواسته است، سفارت آلمان در تهران روند تحولات پس از انتخابات در ایران را از نزدیک دنبال کند.

‌آنگلا مرکل که پیشتر بر حمایت آلمان از جنبش اعتراض‌‌آمیز مردم ایران تاکید کرده بود در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ افزوده است: «بدرفتاری با تظاهرکنندگان در ایران مرا به‌شدت غمگین می‌کند.»

آنگلا مرکل همچنین در باره روند مذاکرات جهانی برای حل و فصل برنامه اتمی ایران با بیان این که تاکنون هیچ نشانی از موفقیت گفت و گوها به چشم نمی‌خورد، گفته است: «در ماه سپتامبر به اتفاق دیگر شرکای خود در این باره تصمیم می‌گیریم که آیا باید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کنیم یا خیر.»

مرکل همچنین از ایران خواست به خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این کشور جامه عمل پوشانده و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.

در این میان روز جمعه دیپلمات‌ها در مقر آژانس بین‌المللی انرِژی اتمی در وین اعلام کردند ایران به بازرسان آژانس اجازه داده است از نیروگاه آب سنگین اراک که مراحل ساخت آن رو به پایان است بازدید کنند.

ایران همچنین با درخواست آژانس برای نصب دستگاه‌های پیشرفته‌تر پایش (مونیتورینگ) در مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز موافقت کرده است.

آنگلا مرکل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ یک بار دیگر از سیاست رئیس جمهور آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران استقبال کرده و با اشاره به عدم پاسخ ایران به پیشنهاد گفت‌وگوی باراک اوباما اظهار داشت: «اگر پیشرفتی (در گفت‌وگوها) صورت نگیرد، ما مجبور خواهیم شد با تشدید تحریم‌ها از خود واکنش نشان دهیم.»

وی درباره نوع تحریم‌های احتمالی علیه ایران گفت: «تحریم‌های اقتصادی که بخش انرژی را هم در بر می‌گیرد، در دستور کار قرار دارد، اما باید پیش از هر چیزی در انتظار نتیجه گفت‌وگوها ماند.»

صدراعظم آلمان در حالی برای نخستین بار از احتمال اعمال تحریم‌ها علیه ایران در بخش انرژی سخن می‌گوید که چندی پیش سنای آمریکا طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن فروشندگان بنزین به جمهوری اسلامی مجازات خواهند شد.

هرچند ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان به شمار می‌آید، اما حدود ۴۰ درصد از نیاز خود به بنزین را از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

در واکنش به تصویب طرح مجازات فروشندگان بنزین به ایران از سوی سنای آمریکا، محمود احمدی‌نژاد گفته است ایران می‌‌تواند در عرض یک هفته با تغییراتی در خط تولید، «تمام بنزین مورد نیاز خود را تأمین کند».
XS
SM
MD
LG