لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

وزیر اطلاعات ایران ارتباط با «شبکه جاسوسی در کویت» را کذب محض خواند


یک هفته پس از برگزاری جلسه دادگاه هفت نفر در کویت به اتهام جاسوسی برای ایران، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بار دیگر اتهامات مطرح شده در این زمینه را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای مصلحی، روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است که «آنچه که مطرح شده کذب محض است و آنها نیز نتوانستند چیزی را در این ارتباط اثبات کنند».

جلسه دادگاه این هفت نفر که یک زن در میان آنهاست و به جاسوسی برای ایران متهم شده‌اند، روز سه‌شنبه گذشته در کویت برگزار شد.

روزنامه کویتی القبس روز ۱۶ اردیبهشت نوشته بود که این افراد برای پلیس و ارتش کویت فعالیت می‌کردند و اطلاعاتی را از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی جمع‌آوری کرده و در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌داده‌اند.

پس از اعلام این خبر، وزرای کشور کویت و عربستان سعودی نیز کشف این شبکه را تأیید کرده و از ادامه تحقیقات از بازداشت‌شدگان خبر دادند.

این در حالی است که رسانه‌های کویتی می‌گویند این افراد به زیر نظر گرفتن و عکسبرداری از پایگاه‌های نظامی کویتی و آمریکایی برای سپاه پاسداران اعتراف کرده‌اند.

با این حال حسن المتروک، وکیل مدافع این متهمان گفته است که اعترافات این افراد در زیر شکنجه گرفته شده‌است. وی از قاضی پرونده خواسته است تا دستور دهد یک تیم پزشکی در مورد این موضوع تحقیق کند.

به نوشته رسانه‌های کویتی، از این هفت تن که روز سوم ماه اوت از سوی یک دادگاه کویتی متهم شده‌اند سه تن از جمله یک زن شهروند ایران، دو نفر بدون گذرنامه، یک نفر کویتی و یک نفر اهل سوریه هستند.

پس از انتشار خبر مربوط به کشف این شبکه جاسوسی، شماری از نمایندگان پارلمان کویت خواستار به تعلیق درآمدن همه توافق‌ها با ایران و اخراج سفیر ایران از کویت شدند.

با این حال در آن زمان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با رد اتهام‌های مطرح شده، اسرائیل را به تنش‌زایی در روابط ایران با کشورهای منطقه متهم کرد و گفته‌های این نمایندگان پارلمان کویت را «نسنجیده» و «به ضرر منطقه» خواند.

پنج روز پس از اعلام دستگیری «جاسوسان ایران در کویت»، بحرین نیز یک نفر را به ظن همکاری با شبکه جاسوسی برای ایران در کویت بازداشت کرد.

بحرین محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که به عملیات در بخش شمالی خلیج فارس می‌پردازد. کویت نیز یکی از مراکز اصلی استقرار نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به‌شمار می‌رود و ۱۵ هزار نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند.
XS
SM
MD
LG