لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

نگهدار: راهکارهای موسوی همچنان به طور کامل کارساز هستند


ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، نسبت به ايجاد هر گونه آشوب ساختگی در ايران تحت عنوان «فتنه سبز يا سرخ يا هر عنوان ديگری» هشدار داد و گفت: اين گونه اقدامات می‌تواند «وسيله‌ای برای فريب افکار عمومی و انحراف نهادهای نظارتی و تسويه حساب‌های جديد سياسی» باشد.

وی با اعلام اين موضوع در پيام به دانشجويان در آستانه ماه آذر و روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، افزود: حتی اگر تمام مساجد و نهادهای سنتی در خدمت محکوميت جنبش سبز به کار گرفته شوند، سه ميليون دانشجوی آگاه و فرهيخته می‌توانند با پراکندن پرسش‌ها و نقدها، پل‌های ارتباطی نيرومندی با مردم برقرار کنند و به آنها ريشه‌های عقب‌ماندگی، فقر و سقوط توليد ملی را توضيح دهند.

فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی در لندن، در مورد پیام میرحسین موسوی به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.



  • آقای نگهدار، بیانیه اخیر آقای موسوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی در لندن
بیانیه آقای موسوی فقط به هشدار در مورد مسایلی که ممکن است در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها پیش آید، محدود نمی‌شود. او مسایل مهمی را دراین پیام با مردم و به خصوص دانشجویان در میان می‌گذارد و راهکارهای مختلفی را مطرح می‌کند.

در میان راهکارهایی که آقای موسوی همیشه بر آن تأکید می‌کند، همچنین هشدار می‌دهد که وقتی مشکلات دولت زیاد شده، ممکن است پیامدهای سیاست‌های خودساخته‌اش را برعهده مردم بیندازد و مردم را به فتنه‌های سبز وسرخ تقسیم کند. به نظر من این هشدار پیش‌رسی است که آقای موسوی در کنار سایر مسایل مهم مطرح کرده است.

  • به نظر شما فتنه سبز و یا سرخ چگونه می‌تواند به اجرا درآید، به طور مثال ممکن است بعد از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها شاهد شورش‌هایی از پیش برنامه‌ریزی شده باشیم تا دولت بتواند حضور امنیتی بیشتری در جامعه و در عرصه سیاست ایران داشته باشد؟

اکنون فضای تمام شهرهای ایران امنیتی شده و تمام نیروهای انتظامی و قدرت حاکمیت در جاهای مختلف بسیج شده است و می‌توان گفت دولت به طور غیررسمی حالت رزمی اعلام کرده است. هشدار آقای موسوی در همین رابطه است.

آقای موسوی با اشاره به پیشینه جنبش سبز و اشاره به تظاهرات میلیونی مردم در سال گذشته که کوچکترین برخورد خشنی به وجود نیامد و همه خشونت‌های اخیر توسط عوامل حکومتی و لباس شخصی‌ها صورت گرفت، هشدار می‌دهد که ممکن است حکومت چنین اعتراضاتی را خودش سازماندهی کند و به گردن مردم بیندازد.

به نظر من بعید نیست موضوع اصلی پیام آقای موسوی روی این هشدار متمرکز باشد و اینکه جنبش سبز زنده است و باید راهکارهای جدیدی در شرایط خفقان شدید به کار گرفته شود. این سخنان به خصوص بیشتر خطاب به دانشجویان است.

  • شما به راهکارهای آقای موسوی در پیامش به دانشجویان اشاره کردید. آیا این راهکارها در شرایط فعلی ایران می‌تواند به اجرا درآید و کارساز باشد؟

این راهکارها کاملاً کارساز است. وقتی حکومت مردم را چنین تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را از آزادی‌های قانونی خود محروم می‌کند، راهکارهای آقای موسوی این است که اولاً ما به پرنسیب‌های اخلاقی و ملی خود وفادار بمانیم و شعار «دروغ ممنوع» را پرچم خود کنیم و به راه‌هایی متوسل نشویم که اهداف ما را خدشه‌دار کند و در حدی که ممکن است بدون ترس دور هم جمع شویم، شعور سیاسی خود را بالا ببریم، تحلیل کنیم، یاد بگیریم، یاد بدهیم، بمانیم تا روزی که این استبداد را برهم زنیم و خواست‌های خود را از مجرای قانون جاری کنیم.

البته قبلاً هم آقای موسوی این حرف‌ها را زده بود، ولی امروز حاکمیت دارد فضایی درست می‌کند که بوی درگیری از آن به مشام می‌رسد و جنبش سبز هم یک پای این درگیری‌ها است، بنابراین آقای موسوی برائت جنبش سبز را از هرگونه آشوب و اغتشاش بر اثر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام می‌کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG