لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

ساسان آقایی آزاد شد؛ آخرین وضعیت هنگامه شهیدی


محمد مصطفایی وکیل مدافع ساسان آقایی می‌گوید که موکلش ضمن تبرئه از یکی از اتهام‌ها، تا زمان تشکیل دادگاه بعدی در فروردین ماه، به قید وثیقه آزاد خواهد بود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که حکم شش سال زندان هنگامه شهیدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

آقای مصطفایی که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به تشریح وضعیت دو موکل خود پرداخته، افزوده است که ساسان آقایی با قرار وثیقه آزاد شده است.
ساسان آقایی، روزنامه‌نگاری که در روزنامه‌های اصلاح‌طلب مشغول به کار بود، آذرماه سال ۸۸ به اتهام نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام بازداشت شد و آن طور که محمد مصطفایی گفته است، با تبرئه وی از اتهام نشر اکاذیب، در این خصوص قرار منع تعقیب صادر شد اما در رابطه با اتهام تبلیغ علیه نظام، کیفرخواستی برای وی صادر شده است.

آقای مصطفایی افزوده است: با پیگیری‌هایی که در شعبه رسیدگی‌کننده، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، انجام شد قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه تبدیل شده و موکلش تا زمان تشکیل دادگاه بعدی در اواخر فروردین ماه آزاد خواهد بود.

ساسان آقایی، که ۲۸ سال دارد، از نویسندگان روزنامه فرهیختگان و روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به مدیریت مهدی کروبی بود و از ابتدای دهه هشتاد نیز سابقه فعالیت در سرویس سیاسی روزنامه‌های اعتماد، توسعه و مردم‌سالاری را در کارنامه خود دارد.

علاوه بر آقای آقایی، گفته می‌شود سمیه فرید فعال حقوق زنان و عضو سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) نیز روز یکشنبه با تودیع وثیقه ۶۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده است.

خانم فرید که همسرش، حجت (سیاوش) منتظری، نیز هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد، در واپسین روزهای اسفند ماه ۸۸ هنگامی که برای پیگیری وضعیت همسرش به زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شده بود.

از وضعیت حجت منتظری که ۱۳ اسفند ماه در محل سکونتش در کرج بازداشت شده است، هنوز اطلاعی در دست نیست.

درخواست برای بررسی مجدد پرونده هنگامه شهیدی

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، همچنین در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت دیگر موکلش، هنگامه شهیدی، گفته است که «حکم بدوی این فعال حقوق زنان در پنجم اسفندماه از شش سال و سه ماه و یک روز به شش سال تقلیل پیدا کرد و سه ماه و یک روز آن به پرداخت جزای نقدی تبدیل شد».

به گفته آقای مصطفایی، حکم صادره در در روز پنجم اسفندماه به خانم شهیدی اطلاع داده شد و از وی خواسته شد تا در روز ششم اسفندماه برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به وزارت اطلاعات مراجعه کند اما زمانی که وی در محل مورد نظر حاضر شده به وی اطلاع داده می‌شود که بازداشت است و حکم وی از آن روز جنبه اجرایی پیدا کرده است.

با این حال وی اضافه کرده است: «به دلیل ایرادات فراوان پرونده هنگامه شهیدی معتقدیم که وی مستحق حکم صادر شده نیست و باید حکم برائت این فعال حقوق زنان صادر شود و بر همین اساس در نامه‌ای درخواست خود را مطرح کردیم تا به دلیل غیرقانونی و غیرشرعی بودن این حکم، آن را بار دیگر مورد بررسی قرار دهند».

آقای مصطفایی همچنین گفته است که خانم شهیدی در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و ابراز امیدواری کرده که موکلش بتواند از مرخصی استفاده کند.

خانم شهیدی پیش از این نیز از تیرماه تا آبان‌ماه سال ۸۸ در زندان به سر برده بود و در آبان ماه با وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در جریان مبارزات انتخاباتی در سال ۸۸ از حامیان مهدی کروبی بود و در فهرست اتهام‌های اولیه‌ای که به او منتسب شد، اتهام توهین به رئیس جمهور نیز دیده می‌شد.
XS
SM
MD
LG