لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

سه زن کرد عضو پ‌کاکا در پاریس به ضرب گلوله کشته شدند


به گفته وزیر کشور فرانسه، سکینه جانسیز، از بنیان‌گذاران پ‌کاکا، در میان کشته‌شدگان است.
به گفته وزیر کشور فرانسه، سکینه جانسیز، از بنیان‌گذاران پ‌کاکا، در میان کشته‌شدگان است.
جسد سه زن کرد عضو حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، از جمله یکی از بنیان‌گذاران این حزب، روز پنجشنبه در مرکز اطلاع رسانی کردستان، در یک محله پرازدحام پاریس کشف شد.

به گزارش آسوشیتد پرس این اجساد حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد روز پنجشنبه از سوی پلیس در حالی کشف شدند که به سر آنها شلیک شده بود. مانوئل والس پس از مراجعه به محل کشف اجساد اعلام کرد که این افراد «بدون شک» به قتل رسیده‌اند.

وزیر کشور فرانسه یکی از کشته شدگان را سکینه جانسیز، از بنیان‌گذاران پ‌کاکا معرفی کرده است و یک وب‌سایت متعلق به کرد‌زبانان نیز با انتشار عکس‌های منتسب به افراد کشته شده، نام دو زن دیگر را فیدن دوغان و لیلا سویلِمز اعلام کرده است. به گفته این وبسایت خانم دوغان «رئیس مرکز اطلاع‌رسانی کردستان» بوده است.

هنوز مشخص نیست که این قتل توسط چه فرد یا گروهی و با چه انگیزه‌ای صورت گرفته است. یک قانون‌گذار ترکیه مدعی است که این سه نفر قربانی اختلافات درون‌حزبی شده‌اند و این در حالی است که یک قانون‌گذار کرد نیز معتقد است که دولت ترکیه در این کشتار دست داشته است.

مانوئل والس اعلام کرده است که این کشور جزئیات این قتل را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

به دنبال انتشار خبر کشته شدن این سه زن کرد، صدها کرد در مقابل مرکز اطلاعت کردستان در پاریس جمع شدند.

قتل این سه زن در حالی رخ داده است ترکیه در تلاش است از طریق مذاکره، پ‌کاکا را به خلع سلاح مجاب کند. رسانه‌های ترکيه اواسط دی‌ماه از گفت‌وگوی مقام‌های سياسی اين کشور با «عبدالله اوجالان» رهبرزندانی حزب پ‌کاکا خبر داده بودند.

حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه و همپیمانان غربی‌اش، نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، از سال ۱۹۸۴ با ترکیه در جدال است، درگیری‌هایی که طبق گزارش‌ها تا کنون ده‌ها هزار نفر قربانی برجای گذاشته است. این حزب خواستار حکومت خود مختار در مناطق کردنشین ترکیه است.

کردهای ترکیه، ۲۰ درصد از جمعیت ۷۵ میلیون ترکیه را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG