لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

خامنه‌ای: هر طرحی برای تقسیم فلسطین یکسره مردود است


رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه با تأکید بر آزادی تمامی فلسطین و نه آزادی تنها بخشی از آن، هر طرحی که منجر به تقسیم فلسطین شود را «یکسره مردود» دانست و اظهار کرد که پیشنهاد ایران برگزاری همه‌پرسی میان ملت فلسطین است.

پیش از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخن گفت. محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز در این کنفرانس حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، رهبران گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، و مقام های دولتی سابق یا روسای کنونی مجالس برخی کشورها از مدعوین این کنفرانس دو روزه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خامنه‌ای که در «پنجمین اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» سخن می‌گفت، اظهار کرد: «مدعای ما آزادی فلسطین است، نه آزادی بخشی از فلسطین. هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است. طرح دو دولت که لباس حق به جانب «پذیرش دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل» را بر آن پوشانده‌اند، چیزی جز تن دادن به خواسته صهیونیست‌ها، یعنی «پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین» نیست.»

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، اول مهرماه درخواست رسمی برای عضویت کامل عضويت کشور مستقل فلسطين، در سازمان ملل را، در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷، به دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه کرد.

آمریکا و اسرائیل مخالفت خود را با تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرده‌اند و خواهان مذاکره بین مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی برای حل مشکلات موجود هستند.

علی خامنه‌ای روز شنبه با اظهار این‌که «فلسطین، فلسطین «از نهر تا بحر» است، نه حتی یک وجب کمتر»، طرح برگزاری همه‌پرسی از ملت فلسطین را به میان کشید.

وی در توضیح «طرح جمهوری اسلامی برای حل قضیه فلسطین»، گفت:« ما نه جنگ کلاسیک ارتش‌های کشورهای اسلامی را پیشنهاد می‌کنیم، نه به دریا ریختن یهودیان مهاجر را، و نه البته حکمیت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را. ما همه پرسی از ملت فلسطین را پیشنهاد می‌کنیم. ملت فلسطین نیز مانند هر ملت دیگر حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و نظام حاکم بر کشورش را برگزیند.»

وی همچنین در واکنش به مخالفت آمریکا با تشکیل کشور مستقل فلسطین گفت: «رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که امنیت اسرائیل خط قرمز اوست... این خط قرمز اوباما و امثال او به دست ملت‌های به پا خواسته مسلمان شکسته خواهد شد.»

آقای خامنه‌ای درعین تأکید بر این‌که آن‌چه اسرائیل را تهدید می‌کند عزم راسخ مردم کشورهای اسلامی است و نه موشک‌های ایران، خاطر نشان کرد: «البته آن موشک‌ها هم هرگاه تهدیدی از سوی دشمن بروز کند، وظیفه خود را انجام خواهند داد.»

باراک اوباما ۳۱ شهریور ماه در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل را «تزلزل‌ناپذیر» خواند و تأکید کرد که آمریکا تلاش فلسطينی‌ها را در متوسل شدن به سازمان ملل متحد برای درخواست پذيرش عضويت کشور فلسطين، وتو خواهد کرد.

در حال حاضر شورای امنیت درخواست عضویت فلسطینیان را برای بررسی به کمیته ویژه ارسال کرده و این کمیته ۱۵ نفره روز جمعه نخستین جلسه بررسی این تقاضا را کلید زد.
XS
SM
MD
LG