لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

مصباح‌یزدی: رد صلاحیت سران اصلا‌ح‌طلبان قطعی است


محمد تقی مصباح یزدی، از روحانیون سابقا حامی محمود احمدی‌نژاد، گفته است در انتخابات آینده ریاست جمهوری، «سران اصلاح‌طلبان قطعا رد صلاحیت می‌شوند» و «بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند».

به گزارش فارس، محمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از اصولگرایان خواسته است متحد شوند و فقط با یک نامزد در انتخابات ریاست جمهوری امسال شرکت کنند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران قرار است روز ۲۴ خرداد ماه امسال برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی برگزار شود. به موازات این انتخابات، انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا نیز برگزار می‌شود.

آقای مصباح یزدی گفته است: «امروز شانس برنده‌شدن با اصلاح‌طلبان نیست. آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود. سران آنها که قطعاً رد صلاحیت می‌شوند. از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری در حالی از «رد صلاحیت قطعی سران اصلاح‌طلبان» سخن گفته است که در هفته‌های اخیر گمان‌هایی درباره نامزدی محمد خاتمی یا اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شده است. گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان و از جمله شماری از زندانیان سیاسی همچون مصطفی تاجزاده در هفته‌های گذشته از آقای خاتمی دعوت کرده‌اند که در انتخابات پیش رو، نامزد شود.

محمدتقی مصباح یزدی، در سال‌های اخیر از حامیان محمود احمدی‌نژاد بوده است و در جریان انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰، گروه «جبهه پایداری» به او نزدیک بود که در مقابل آن، گروه عمده اصول‌گرایان یعنی «جبهه پیروان خط امام و رهبری» بود که به محمدرضا مهدوی کنی نزدیک بود.

محمدتقی مصباح یزدی گفته است: «اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد.»

به اعتقاد این عضو مجلس خبرگان رهبری، «امروز رقابت در میان اصولگرایان است چون اصلاح‌طلبان بعد از فتنه ۸۸ دیگر در میان مردم جایی ندارند.»

آقای مصباح یزدی بدون اشاره مستقیم به اکبر هاشمی رفسنجانی که پیشتر پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی داده، گفته است: «متأسفانه افرادی که از همه جا شکست می‌خورند و هیچ جایی آنها را راه نمی‌دهند حتی در نمازجمعه، دم از وحدت می‌زنند و می‌گویند وحدت آن چیزی است که ما می‌گوییم.»

رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه در ایران، اخیرا گفته است که موضوع بازگشت آقای هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه مطرح نیست و این بحث «تمام شده است».

اکبر هاشمی رفسنجانی سه دهه امام جمعه موقت تهران بوده و آخرين بار در ۲۶ تیر سال ۱۳۸۸ و پس از اعتراضات خيابانی به نتايج انتخابات رياست جمهوری، در نماز جمعه حاضر شد.

او در آن آخرین خطبه نماز جمعه خود، خواستار تغییر روش حکومت در قبال اعتراض‌ها و رسیدگی به خواسته‌های معترضان شده بود.

از آن پس اکبر هاشمی رفسنجانی همواره مورد حمله و انتقاد گروه‌های هوادار رهبر جمهوری اسلامی بوده است و حتی چهره‌های تندرو همچون حمید رسایی، او را «راس فتنه ۸۸» می‌شمرند. رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او از اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با لفظ «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند.

محمدتقی مصباح یزدی درباره وحدت میان اصول‌گرایان نیز گفته است: «این ایده آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند. هرچند شدنی نیست. حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمی‌سازند.»

اشاره آقای مصباح یزدی به ائتلاف ۲+۱ است که با حضور علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل، و محمدباقر قالیباف تشکیل شده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به انتخابات هشتم ریاست جمهوری که محمد خاتمی برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شد، گفته است: «در آن دوره قدرت، امکانات، صدا و سیما و حتی ثروت کارگزاران در اختیار اصلاح‌طلبان بود، در چنین شرایطی جا دارد که از همه چیز صرف نظر کنیم و توافق امری عقلایی است. امروز اصلاح‌طلبان چنین وضعیتی ندارند.»

پیش از این احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در آذرماه سال گذشته گفته بود معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و کسانی که از این معترضان «برائت نجسته‌اند و آنها را تایید کردند» امکان حضور در انتخابات را ندارند.

این سخنان واکنش علی مطهری، نماینده مجلس را در پی داشت که در نامه‌ای سرگشاده نوشت اظهارات دبیر شورای نگهبان اگر درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد، «وجاهت قانونی» ندارد.

آقای مطهری به آقای جنتی یادآوری کرد میرحسین موسوی و مهدی کروبی «در هیچ دادگاهی در ایران به طور علنی محاکمه نشده‌اند و از خود دفاع نکرده‌اند» و به همین خاطر نیز «مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنان وجود ندارد».

او از دبیر شورای نگهبان خواست به جای صدور این‌گونه احکام شخصی، راه قانون را طی کند.
XS
SM
MD
LG