لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

ولایتی: برای جلوگیری از وضعیت به‌هم‌ریخته اصولگرایان تلاش کردیم؛ نشد


علی اکبر ولایتی، از اعضای ائتلاف ۱+۲ اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری و از نامزدهای احتمالی این انتخابات، گفته است تلاش کرده بین اصولگرایان در انتخابات پیش رو «وحدت» ایجاد کند ولی موفق نشده است.

وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در نشستی که بسیج دانشگاه بهشتی تهران برگزار کرده، گفته است: «در این اوضاع به هم ریخته ما سراغ تمام نیروهایی که از امتحانات خوب بیرون آمدند و یا مدعی هستند که خوب بیرون آمدند برای مذاکره و وحدت و برای جلوگیری از این تشتت و به هم ریختگی رفتیم اما نشد.»

آقای ولایتی گفته است: «آمده‌ام که بگویم به بن بست نرسیده‌ایم. وضعیت کشور با قانون‌گرایی و اجرای مصوبات و همچنین جلوگیری از ایجاد تنش در داخل و حتی در خارج پیش خواهد رفت.»

به گفته علی اکبر ولایتی، «تنها مشکل امروز ایران، مشکلات اقتصادی است. ما در حوزه سیاست دفاعی، علمی و فناوری حرف اول را می زنیم و تنها مشکل امروز جامعه ما مشکلات اقتصادی و به کار نگرفتن افراد متخصص و بیکاری‌های بی‌جهت است که این مشکلات قابل حل است.»

او از تعدد نامزدهای مطرح از سوی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته است: «هرگاه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هر تصمیم مشترکی برسند ما تبعیت خواهیم کرد حتی اگر دو روز مانده به انتخابات باشد اما تا کنون هیچ دخالتی نکرده‌اند.»

این دو تشکل سیاسی که اعضای آن روحانیون دست‌اندرکار در حکومت هستند، در سه سال اخیر و با بالاگرفتن انتقادها به «جریان انحرافی» در دولت، منتقد آن بوده‌اند.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوالی که از او نظرش را درباره اکبر هاشمی رفسنجانی پرسیده بود، گفته است: «هر کس یک نقاط ضعف و قدرتی دارد. همه کارهای هاشمی منفی نبوده و کارهای مثبتی هم برای کشور کرده است.»

او همچنین گفته است که بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت‌الله خمینی «نظر مثبتی» نسبت به آقای هاشمی داشته و آیت‌الله خامنه‌ای نیز خواهان «حفظ احترام» آقای هاشمی است.

آقای ولایتی همچنین درباره میرحسین موسوی، نخست‌وزیر سال‌های جنگ ایران که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شد و در پی اعتراض به آن انتخابات از بهمن‌ماه دو سال پیش در حصر خانگی است، گفته است: «او هم در دوران جنگ کارهای مختلفی برای نظام کرد و توانست کشور را به خوبی اداره کند.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خردادماه امسال یعنی کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود. با این حال هنوز اصولگرایان به ایده مشترکی درباره نامزد این جناح سیاسی در انتخابات آینده نرسیده‌اند.

در همین حال برخی از اصولگرایان می‌گویند محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش برای معرفی نامزد در انتخابات آینده آماده می‌شوند.

پیش از این گمانه زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده است.

غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف، سه چهره عمده اصولگرا، در هفته‌های گذشته با یکدیگر ائتلافی تشکیل داده‌اند که به ائتلاف ۱+۲ معروف شده است.

از بین چهره‌های این ائتلاف سه‌نفره، آقایان قالیباف و ولایتی پیشتر در انتخابات سال ۸۴ نیز نامزد بودند که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن شد.

علی اکبر ولایتی پس از ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به آن انتخابات، از نامزدی خود انصراف داد و گفت به نفع آقای هاشمی کنار می‌رود. محمدباقر قالیباف در صحنه باقی ماند و در دور اول آن با بیش از ۴ میلیون رای، پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد.

در سال ۸۴ نیز اغلب اصولگرایان در پی تشکیل یک ائتلاف و نهایتاً کناره‌گیری نامزدها به نفع یک نامزد اصولگرا بودند اما به گفته چهره‌های اصولگرا و فعالان سیاسی، محمود احمدی‌نژاد به این رویه رضایت نداد و بدون شرکت در جلسات انتخاباتی اصولگرایان، برنامه انتخاباتی خود را پیش برد.

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از اصولگرایانی که پیش از این حامی محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند یا کمتر با جدیت از سیاست‌های او انتقاد کرده‌اند، اکنون به منتقدان جدی او تبدیل شده‌اند و آشکارا از دولت هشت ساله او انتقاد می‌کنند.

در سوی دیگر و در جناح اصلاح‌طلبان، تداوم حصر خانگی رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسر او زهرا رهنورد، مسیر تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را پیچیده‌تر کرده است.

پیش از این گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، و همچنین اکبر خاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند اما این هردو تاکنون درباره نامزدی در این انتخابات ابراز بی‌میلی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG