لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

بانک مرکزی ایران: نرخ تورم در خردادماه به ۳۶ درصد رسید


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که نرخ تورم در کشور در خردادماه به ۳۵٫۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد قیمت‌ها در ایران طی یک ماه رشدی در حدود دو درصد را تجربه کرده‌اند.

این بانک گفته است که نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه امسال ۳۴ درصد بوده است.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه، ۲۴ تیر، در وب‌سایت خود نوشت که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۱، ۳۵٫۹ درصد محاسبه شده است.

در آمارهای اعلام‌شده برای تورم در ایران همواره اختلافاتی به‌چشم می‌خورد.

در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت و خرداد سال جاری را به ترتیب ۳۴ و ۳۵٫۹ درصد دانسته، مرکز آمار ایران نرخ تورم را برای این دو ماه به ترتیب ۳۱ درصد و ۳۲٫۶ درصد اعلام کرده است.

از سوی دیگر، این آمارها در حالی منتشر می شود که حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران، روز یک‌شنبه در یک جلسه‌ غیرعلنی و غیررسمی در مجلس گفت که کشور با «تورمی ۴۲ درصدی» روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی درخصوص اعتبار آمارهایی که اعلام می‌شود گفت: «البته در حضور نمایندگان که از آمار و ارقام واقعی باخبرند، نیازی به ارائه آمار و ارقام نیست و نیازی نیست که بگوییم شرایط کشور چگونه است.»

حسن روحانی گفته است: «اما این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است.»

وی افزود: «این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی مواجه است. بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان، اینکه کشور با تورم چهل و دو درصد و بیکاری مواجه است.»

این آمارها مربوط به تورم کلی در ایران است؛ در همین حال مرکز آمار ایران در آخرین آمار خود نرخ تورم کالاهای خوراکی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه را ۵۱٫۹ درصد و نرخ تورم خوراکی‌ها در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۵۹٫۶ درصد اعلام کرده است.

نرخ کلی تورم در حالی هر ماه دستخوش افزایش است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران، اوایل خردادماه نرخ تورم در ایران را «بسیار بالا» دانسته، اما گفته بود: «چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توان‌مان در همین حد اجازه داد.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایران به بدترین وضع تورمی خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. این مرکز آن زمان افزوده بود که ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و رتبه ششم در جهان دارد.
XS
SM
MD
LG