لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

مراسم ویژه نوروزی ایرانیان در مجمع عمومی سازمان ملل لغو شد


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌است تا مراسم ویژه نوروزی ایرانیان که قرار بود روز شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود، را لغو کند.

وی دلیل این تصمیم را «ابراز همدردی با مردم مسلمان برخی کشورهای منطقه که توسط حاکمان دیکتاتور آنها و یا نیروی خارجی کشته شده‌اند» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی افزود: «فقط مراسم رسمی سازمان ملل متحد که در اجرای قطعنامه این سازمان و از مدت‌ها قبل با تلاش و محوریت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی و اعلام شده‌است برگزار خواهد شد.»

مجمع عمومی سازمان ملل در هجدهم فوریه سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای، نوروز را با عنوان جشنی با ریشه ایرانی در تقویم مناسبت‌های سازمان ملل متحد ثبت کرد و روز یکم فروردین هر سال (۲۱ مارس) را به نام روز بین‌المللی نوروز نام‌گذاری کرد.

پس از برگزاری نخستین دوره جشن نوروز در هفتم فروردین ۱۳۸۹ در تهران، قرار بود دور دوم این مراسم، فروردین‌ماه امسال با حضور سران، رئیسان جمهور و نمایندگان کشورهای مختلف به طور کامل در شیراز برگزار شود که به دنبال اعتراض‌های اصول‌گرایان برگزاری بیشتر برنامه‌های آن به تهران منتقل شد.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که برای برگزاری جشن جهانی نوروز تبلیغات شهری و رسانه‌ای گسترده‌ای صورت گرفته و قرار است که «گروه‌های موسیقی از ۳۰ استان و ۲۰۰ موسیقیدان از سراسر کشور» در این جشن شرکت کنند.

اما اعتراضات اصول‌گرایان در ایران به این مراسم هم‌چنان ادامه دارد و در تازه ترین واکنش‌ها، «جامعه روحانیت مبارز» شیراز، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسلامی، برگزاری جشن جهانی نوروز را «باعث نگرانی روحانیت متعهد، خانواده‌های شهدا و مؤمنان و دلسردی نیروهای حزب‌الله» دانسته و خواستار لغو این برنامه شده‌است.

هم‌چنین، تشکیلاتی با عنوان «اتحادیه بین المللی امت واحده» در بیانیه‌ای که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده‌است، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا به حرمت آنچه که «خون‌های ریخته شده در مصر، لیبی، یمن و بحرین» خوانده‌است «هرچه سریعتر» نسبت به لغو برگزاری این مراسم اقدام کنند.

از سوی دیگر روز یازدهم اسفند، احمد توکلی نماینده اصول‌گرای مجلس ایران نیز با نگارش نامه سرگشاده‌ای، از آنچه «اصرار به حرف‌های ملی‌گرایانه و فراموش کردن وصیت‌نامه شهدا» خوانده، از رئیس جمهور ایران، انتقاد کرده‌است.

احمد توکلی با مروری بر چند سخنرانی اخیر رئیس جمهوری اسلامی، از او خواسته که دلیل اصلی «تاکید زیاد بر ایرانی‌گرایی» را بیان کند.

هم‌زمان با بالا گرفتن انتقادات اصول‌گرایان نسبت به برگزاری جشن جهانی نوروز، وب‌سایت این جشن زیر نظر اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، کار خود را آغاز کرده‌است.

اسفندیار رحیم مشایی که اصول‌گرایان از وی به عنوان مبلغ «مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلام» یاد می‌کنند و در سال‌های اخیر از چهره‌های جنجالی دولت‌های نهم و دهم بوده‌است، ریاست جشن جهانی نوروز را بر عهده دارد.

برگزاری جشن جهانی نوروز پیش از این نیز با مخالفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روبرو شده بود و یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی این نیروی نظامی، گفته بود: «با توجه به شرایط اخیر منطقه و خیزش ملت‌های اسلامی و کشتار بی‌رحمانه ملت بحرین و دیگر کشورهای خاورمیانه، لازم است تجدید نظر جدی در برگزاری جشن جهانی نوروز صورت بگیرد.»

سال گذشته کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان در این جشن که در سعدآباد تهران برگزار شد، حضور داشتند.

امسال نیز از کشورهایی نظیر ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی و عراق برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و قرار بود که حدود ۲۰ کشور در این جشن شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG