لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

مسکو: تحریم‌ها علیه ایران و سوریه به بانکداری روسیه ضرر زده‌ است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه، ۱۸ شهریور، در دیدار با همتای آمریکایی خود به وی گفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و سوریه به منافع تجاری روسیه به‌ویژه بخش بانکداری این کشور زیان زده‌ است.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف در دیدار خود با هیلاری کلینتون گفت: «در تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه سوریه و ایران موردهای مجازات شرکت‌های غیرآمریکایی همواره رو به افزایش داشته و این مستقیماً بر منافع کسب‌وکار روسیه تأثیر می‌گذارد.»

بر اساس تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران و دمشق، شرکت‌های خارجی در موقعیتی قرار می‌گیرند که مجبورند میان معامله با ایران و معامله با شرکت‌های آمریکایی یکی را انتخاب کنند.

اعتراض این مقام روس به تحریم ایران تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک شرکت روسی صدور گواهینامه‌های ایمنی در حوزه کشتیرانی اعلام کرد که به همکاری خود با کشتیرانی جمهوری اسلامی پایان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در همان زمان خبر داد که تصمیم این شرکت روسی در راستای تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی اتخاذ شده است.

آقای لاوروف روز شنبه در مورد جلسه خود با وزیر خارجه آمریکا افزود: «گفتیم که این رویکرد غیرقابل قبول است و صدای ما نیز شنیده شد، اما نمی‌دانم که نتیجه آن چه خواهد بود.»

علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در ارتباط با برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و دادوستدهای بانکی با ایران نیز با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو شده‌ است.

از سوی دیگر واشینگتن دارایی‌های بیش از ۱۰۰ عضو رژیم سوریه را مسدود کرده و شرکت‌های آمریکایی را از معامله با این افراد منع کرده‌ است.

ایالات متحده از ماه پیش نیز تحریم‌هایی را علیه شرکت نفت دولتی سوریه، سیترول، وضع کرده و به اجرا درآورد.

مسکو پیش از این نیز بارها به بسط دادن قوانین تحریمی آمریکا به شرکت‌های غیرآمریکایی اعتراض کرده و از جمله وزارت امور خارجه روسیه روز ۲۳ مرداد این تحریم‌ها را «اخاذی آشکار» توصیف کرد.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز روز نهم خرداد هشدار داد که تحریم‌های فزاینده‌ای که ایالات متحده علیه ایران وضع می‌کند در صورتی که شرکت‌های روسی را نیز دچار دردسر کند، ممکن است بر روابط روسیه با آمریکا «تأثیرات منفی جدی» بگذارد.

اینها همه در حالی است که روز جمعه هم سناتورهای آمریکایی جان مک‌کین و جو لیبرمن که از بازدید از خاورمیانه بازگشته‌اند، و هم وزیران خارجه آلمان، فرانسه، و بریتانیا که نشستی دوروزه در قبرس داشتند خواستار تشدید تحریم‌های ایران شدند.
XS
SM
MD
LG