لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۸

وب‌سایت‌های بنیاد باران و مجمع روحانیون مبارز هک شدند


سایتی که هکرها وب‌سایت بنیاد باران را به آن تغییرمسیر داده‌اند.
سایتی که هکرها وب‌سایت بنیاد باران را به آن تغییرمسیر داده‌اند.
وب‌سایت بنیاد باران، متعلق به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، و هم‌چنین سایت «مجمع روحانیون مبارز»، از تشکل‌های اصلاح‌طلب، طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هک شدند.

هک‌کنندگان این دو سایت خود را «ارتش سایبری حزب‌الله» نام گذاشته و با رخنه به این دو سایت اینترنتی باعث شده‌اند تا بازدیدکنندگان از این دو نشانی اینترنتی به سایتی با محتوای درج‌شده توسط «ارتش سایبری حزب‌الله» منتقل شوند.

در سایت این گروه از هکرها به این دو سایت اشاره شده و نوشته شده‌است که این گروه «در یک عملیات سایبری عده‌ای از سایت‌هایی را که در خط عناصر ضد انقلاب همراه و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، این نماد مردم‌سالاری ایران اسلامی را تحریم نموده بودند را از دسترس خارج کرده‌است.»

در ادامه پیام هکرها مجمع روحانیون مبارز، تشکلی دانسته شده که اعضای آن «قصد داشتند نظام را به سمت سراشیبی سقوط هدایت کنند» و هم‌اینک «زاویه خود را با نظام و انقلاب بیشتر کرده‌است» و «ناهماهنگی آن با خط امام و رهبری» با «موضوع‌گیری غیرمنطقی و مغرضانه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نمود بیشتری پیدا کرده‌است.»

در پایان این پیام، گروه هکرها همه کسانی را با عقاید این گروه مخالف باشند تهدید کرده‌است که «در اولین فرصت اینان بدانند که طعم حمله ارتش سایبری حزب‌الله را خواهند چشید.»

مجمع روحانیون مبارز، که یکی از احزاب حامی اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید، یکی از مهم‌ترین تشکل‌های روحانیون در ایران است. بنیاد باران که سایت آن هم‌اینک هک شده توسط محمد خاتمی و پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی، با همراهی چند تن از وزیران دو دولت او پایه‌گذاری شده و پیگیر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور پیشین ایران است.

اعضای این مجمع و این بنیاد خواستار برگزاری انتخابات آزاد در ایران هستند و محمد خاتمی برای شرکت تشکل‌های اصلاح‌طلب در نهمین دور از انتخابات مجلس که اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، شرایطی را مطرح کرده‌است.

وی خواستار آزادی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از حصر خانگی، آزادی زندانيان سياسی، تحقق شرايط انتخابات آزاد و سالم و آزادی مطبوعات شده است.

علاوه بر هک شدن سایت‌های مرتبط با محمد خاتمی، در هفته اخیر صفحه مربوط به مشخصات وی در بخش فارسی دانشنامه ویکی‌پدیا نیز فیلتر شده و بازدیدکنندگان از ایران در مقاطعی قادر به دسترسی مستقیم به این صفحه نیستند.

بنیاد باران، آذرماه گذشته اعلام کرد که هیئت نظارت بر مطبوعات امتیاز نشریه «آیین گفت‌وگو»، به صاحب امتیازی محمد خاتمی، را نیز لغو کرده‌است.

پیش از آن در پانزدهم آبان سال ۸۹ نیز وب‌سایت بنیاد باران هم‌زمان با سایت رسمی محمد خاتمی با فیلترینگ مواجه شد که به گفته اسدالله رازانی، مدیرعامل بنیاد باران، دلیل این موضوع «به طور رسمی» به این بنیاد اعلام نشده و دستور قطع کردن سرویس‌دهی و فیلترینگ این سایت «با تماس دادستانی با سرویس پشتیبانی‌کننده سایت» صورت گرفته‌است.

در روزهای پس از ناآرامی‌های عاشورای سال ۸۸، مأموران امنیتی با مراجعه به دفتر بنیاد باران مرتضی حاجی و حسن رسولی، مدیرعامل و قائم مقام این بنیاد، را بازداشت و اسناد و مدارک موجود در این بنیاد را توقیف کردند.

محمد خاتمی که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه این انتخابات در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی هدف حمله شدید حامیان محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته‌است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در مهرماه گذشته اعلام کرد که بنا بر تغییرات جدید در تقویم رسمی سال ۱۳۹۰ ایران، مناسبت ۳۰ شهریور به عنوان روز گفت‌وگوی تمدن‌ها که از ابتکارهای محمد خاتمی بود، از تقویم رسمی ایران حذف می‌شود.
XS
SM
MD
LG