لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۴

«دلواپسان» توافق هسته‌ای: دولت روحانی سازشکار است


همایش «دلواپسیم». (عکس از تسنیم).
همایش «دلواپسیم». (عکس از تسنیم).
عصر شنبه ۱۳ اردیبهشت همایشی با عنوان «دلواپسیم» از سوی برخی تشکل‌های دانشجویان بسیجی و نزدیک به جبهه پایداری، جدی‌ترین جریان منتقد دولت حسن روحانی، در سفارت پیشین آمریکا در تهران برگزار شد.

این همایش که رسانه‌های ایران از آن با عنوان گردهمایی بزرگ منتقدان توافق هسته‌ای ژنو یاد کردند در سالن آمفی تئاتر سفارت پیشین آمریکا در تهران برگزار شد.

در همین حال با افزایش انتقادها از سوی این جناح نسبت به سیاست مذاکره هسته‌ای دولت، حسن روحانی، رئیس جمهوری، روز یک‌شنبه در پاسخ به انتقادها از توافق موقت هسته‌ای گفت: «برخی از تحریم خوششان می‌آید.»

به گزارش خبرگزاری فارس، در همایش «دلواپسیم» چهره‌هایی همچون حمید رسایی، نماینده مجلس، محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد در دولت احمدی‌نژاد، علیرضا پناهیان از چهره‌های تندروی نزدیک به دفتر آیت الله خامنه‌ای، قاسم روانبخش از اعضای حلقه دفتر محمد تقی مصباح یزدی، در سخنانی دولت حسن روحانی و جریان‌های معتدل جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفتتد.

بنا بر این گزارش، شرکت‌کنندگان در این همایش هم‌چنین فریاد «مرگ بر سازشکار» سر دادند.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۲ آبان سال گذشته در جمع بسیجیان گفته بود که «هیچکس نباید مجموعه مذاکره‌کنندگان را سازشکار بداند».

در همایش روز شنبه پلاکاردهایی همچون «با این تیم مذاکرات هر ۱۰ سال شاهد تعلیق غنی‌سازی هستیم»، «انرژی هسته‌ای حق معلق ماست»، «بحث احمدی‌نژاد و روحانی نیست بحث منافع ملی است» و «حقوق ملت فروختنی نیست، اگر خواستید بفروشید به مزایده بگذارید نه مناقصه» به چشم می‌خورد.

در ادامه این همایش، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، با اشاره به سعید جلیلی، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای، در سخنانش گفت: «قهرمان دیپلماسی سعید جلیلی است.»

در بخش دیگری از این همایش، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد که از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ژنو است و به نوشته وب‌سایت خبر آنلاین شورای عالی امنیت ملی از او به دلیل نطقش شکایت کرده، گفت در حالی که رهبری جمهوری اسلامی می‌گوید با «با مذاکرات مخالفت نمی‌کند اما خوشبین هم نیست» حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود می‌گوید «خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد، در سیاست خارجی باید واقع‌نگر بود.»

آقای کریمی قدوسی در سخرانی خود چنین نتیجه‌گیری کرد که تا به حال مسئولی این گونه درباره نظر صریح رهبری نظر نداده‌است.

اظهار نظری که با شعار «مرگ بر ضدولایت فقیه» حاضران همراه شد.

اما حمید رسایی نماینده مجلس که اواخر این نشست به جمع حاضران اضافه شد، گفت: «شاید برخی از ما عصبانی باشند و ما را بی‌سواد اعلام کنند، اما افکار عمومی با ماست. توافقنامه ژنو می‌تواند استقرار کشور ما را به خطر اندازد.»

به گزارش خبرآنلاین در بیرون سالن این همایش هفته‌نامه ۹دی به مدیر مسئولی حمید رسایی توزیع شده و همچنین سی‌دی مستند «من روحانی هستم» به صورت رایگان در این همایش توزیع شده‌است.

روحانی: برخی از تحریم خوششان می‌آید

اما یک روز پس از برگزاری همایش «دلواپسیم»، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با بیان اینکه «برخی‌ها از تحریم خوششان می‌آید»، گفت: «این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و ایران است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی روز یک‌شنبه گفت «کسی که از تحریم خوشش می‌آید استدلال کند دلیلش چیست.»

به گفته او کشوری از علم بی‌نیاز نیست و تحریم یعنی اینکه استادان نمی‌توانند به مراکز علمی دنیا رفت‌وآمد کنند.

روحانی گفت: «البته برخی‌ها از صحبت یک استاد با یک خارجی نگران می‌شوند، بعضی‌ها سلولشان با شک ساخته شده‌است.»

حسن روحانی افزود: «یکی می‌گفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی تدریس نشود. من این افکار را خطرناک می‌دانم.»

در هفته‌های اخیر کشمکش میان دولت با مخالفان دولت و چهره‌های تندرو مخالف توافق هسته‌ای با کشورهای غربی شدت گرفته‌است.

این در شرایطی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اواخر سال گذشته اعلام کرد که معتقد به «نرمش قهرمانه» در برابر غرب است و هرچند به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های غربی خوش‌بین نیست اما با مذاکره نیز مخالفتی ندارد.
XS
SM
MD
LG