لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

کمک اضطراری سازمان ملل برای نیم میلیون آواره در شمال عراق


آژانس آوارگان سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه، اعلام کرد که از روز چهارشنبه عملیات کمک‌رسانی به نیم میلیون نفر در شمال عراق را آغاز می‌کند. ایران نیز یکی از معابر مورد استفاده در این عملیات خواهد بود.

این عملیات کمک‌رسانی که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود توصیف شده قرار است پاسخی باشد به «وضعیت رو به اضمحلال در شمال عراق» که به دنبال حملات گروه «خلافت اسلامی» موسوم به داعش ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی آژانس آوارگان سازمان ملل هدف از این عملیات را «کمک به ۵۰۰ هزار عراقی که از خانه‌های خود رانده شده‌اند» توصیف کرده است.

خبر عملیات کمک‌رسانی بزرگ به عراقی‌ها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که نیروهای کرد توانستند با کمک نیروهای ارتش آمریکا سد موصل، اولین شهری را که به تصرف نیروهای داعش درآمد، را از این گروه بازپس گیرند.

گروه داعش که مدتی بعد نام «خلافت اسلامی» را برای خود برگزید از بیش از یک ماه پیش و با تصرف شهر موصل فعالیت وسیع خود را در کشور عراق آغاز کرد و در این مدت باعث مرگ و آوارگی هزاران نفر در این کشور شده است.

طبق تخمین سازمان ملل، تنها در سال جاری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار عراقی به دلیل جنگ و ناآرامی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

به گفته ایدرین ادواردز، سخنگوی آژانس آوارگان سازمان ملل، روز چهارشنبه شاهد آغاز عملیاتی گسترده از راه هوا، دریا و خشکی خواهد بود.

چهار روز اول این عملیات به کمک هوایی از عقبه در اردن به شهر اربیل در کردستان عراق اختصاص دارد و پس از آن کاروان‌هایی در جاده‌های ترکیه و اردن به راه خواهد افتاد.

به گفته این مقام سازمان ملل، بخشی از کمک‌های این سازمان در ده روز آینده از دبی و از طریق ایران به اربیل خواهد رسید.

آقای ادواردز با این حال تاکید کرده است که این عملیات کمک‌رسانی کافی نیست و در هفته‌های آینده «نیاز به کمک‌های بسیار بیشتر هست».

هزاران تن از اعضای گروه‌ها و اقلیت‌های عراقی، از جمله ایزدی‌ها و مسیحیان، طی هفته‌های گذشته و با پیشروی‌های سنی‌های افراطی داعش در شمال عراق از محل سکونت خود گریخته و در کوه‌ها محصور شده‌اند.

آمریکا برای جلوگیری از آن چه باراک اوباما احتمال «کشتار» غیرنظامیان در این میان خوانده، به کاروان‌ها، مواضع و افراد داعش حملات هوایی کرده است.

در عین حال نیروهای ارتش آمریکا و نیروهای عراقی تاکنون چندین بار با هواپیما بین آوارگان در کوه‌ها مواد خوراکی و آشامیدنی پخش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG