لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

واکنش ایران به تحولات تونس؛ «برای ما خواست ملت تونس اهمیت دارد»


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به تحولات اخیر در کشور تونس که به فرار رئیس جمهور آن به عربستان انجامید اعلام کرد که برای جمهوری اسلامی «اجرای خواست ملت تونس در بهترین شرایط اهمیت دارد».

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در پاسخ خبرنگاران به رهبران جریان‌های سیاسی در تونس توصیه کرد که «وضعیتی را که به نفع مردم تونس است دنبال کنند».

زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور فراری تونس، روز جمعه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که به مردم کشور گفت صدای‌شان را شنیده است، از تونس گریخت و اداره کشور را به نخست وزیر ۱۱ ساله‌اش واگذاشت.

محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس
محمد الغنوشی که از سال ۱۹۹۹ تاکنون نخست وزیری تونس را در ارتباط نزدیک با آقای بن علی بر عهده داشته قرار است روز شنبه در دیدار با نمایندگان احزاب سیاسی کشورش در جهت تلاش برای تشکیل دولتی ائتلافی به گفت‌وگو بنشیند.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز هنوز مشخص نیست که مردم تونس پذیرای آقای غنوشی باشند که در این سال‌ها رابطه‌ای نزدیک با رئیس جمهور فراری تونس داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین به «گروه‌های سیاسی و فکری» تونس توصیه کرد که «با درایت» امنیت را در کشور برقرار کنند.

رامین مهمانپرست ابراز امیدواری کرد: «هر چه سریع‌تر امنیت در این کشور برقرار شود و آن چیزی که خواست ملت تونس است به بهترین شکل دنبال شود.»

در حال حاضر،خبرگزاری‌های خارجی گزارش می‌دهند در حالی که نخست وزیر تونس در حال گفت‌وگو و مذاکره با گروه‌های اپوزیسیون کشور است صدها نیروی نظامی کنترل خیابان‌های پایتخت، از جمله خیابان اصلی شهر به نام حبیب بورقیبه، را در دست دارند.

در یک ماه گذشته خیابان حبیب بورقیبه که تعدادی از ساختمان‌های دولتی از جمله وزارت کشور را در خود جای داده است محل اصلی اجتماعات و اعتراضات مردمی در تونس بوده است.
XS
SM
MD
LG