لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

آمریکا از چین خواست فشار بر تهران را افزایش دهد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، اعلام کرد که هيلاری کلينتون ، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه در ديدار با یانگ جی چی، همتای چينی خود، از پکن خواسته است تا فشار بر ايران و کره شمالی را افزايش دهد تا اين دو کشور به پای ميز مذاکرات هسته‌ای بازگردند.

چين هم‌پیمان اقتصادی ايران است و تلاش زیادی برای عدم تصویب یا تلطیف تحریم‌های تازه علیه ایران داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوايل ماه میلادی جاری، چين سفر رابرت آينهورن، يک مقام ارشد آمريکايی، برای گفت‌وگو در مورد اعمال تحريم‌ها علیه ایران و کره شمالی را به تعویق انداخت. آقای کرولی در همین زمینه گفت که سفر آینهورن به چین هفته آینده صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر ملاقات وزیران خارجه دو کشور چین و آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که این هفته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قرار است با ون جیابائو، نخست وزیر چین، گفت‌وگو کند.

در همین حال، هاوارد برمن، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت: «شرکت‌های نفتی چینی می‌توانند تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران را تضعیف کنند.»

به گفته آقای برمن، کمیته زیر نظر او از دولت اوباما خواهد خواست تا درباره این شرکت‌ها تحقیق کند.

به گزارش رویترز، هفته گذشته یک مرکز پژوهشی در آمریکا در گزارشی از ۱۰ شرکت بزرگ نفتی چینی که همچنان مشغول تجارت با ایران هستند نام برد.

پیشتر استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز در واشینگتن اعلام کرده بود گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها به شکلی مطلوب ایران را تحت فشار قرار داده است.

استوارت لوی که در سال‌های اخیر وظیفه هماهنگی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بر عهده داشته روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه، گفت که اقدام‌های مالی که در قالب تحریم‌ علیه ایران به کار رفته محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگینی برای جمهوری اسلامی داشته است.

با این حال آقای برمن در این مورد گفته است که «من نمی‌دانم که در دراز مدت این فشارها موفق خواهند بود یا نه».

آقای برمن نامی از شرکت‌های چینی که تحریم‌ها علیه تهران را نقض می‌کنند نبرده، ولی گفت: «برخی از آنها دارای شعبه‌هایی آمریکایی هستند.»

وی افزود برای واشینگتن آسان‌تر است که شرکت‌های چینی را که در آمریکا شعبه دارند مورد تحریم قرار دهد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود به جز این شرکت‌ها می‌شود کشورها را نیز به دلیل تجارت با تهران مورد تحریم قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران که از سوی غرب به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای در قالب فعالیت‌های اتمی خود متهم است تاکنون با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شده است.

علاوه بر ايالات متحده، کشورهای ديگر نظير کانادا، استراليا،ژاپن، کره جنوبی و همچنين اتحاديه اروپا نيز پس از تصويب قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل در ماه ژوئن، تحريم‌‌های يک‌جانبه‌ای را عليه جمهوری اسلامی ايران وضع کرده‌اند.

تحریم‌کنندگان سعی دارند با تحت فشار قرار دادن ایران، مقام‌های تهران را به دست کشیدن از فعالیت‌های اتمی خود، که به باور آنها ماهیت نظامی دارد، وادارند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است تحریم‌ها بر وضع اقتصادی کشور هیچ اثری نداشته است.

در همین زمینه محمود احمدی‌نژاد، رئس جمهور اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در نیویورک گفته است: «آينده از آن ايران است و تحريم‌ها در اراده ملت ايران تاثيری ندارد.»
XS
SM
MD
LG