لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

فرنگی کاران ایران دو نشان دیگر طلا در بازی های آسيايی گرفتند


بابک قربانی با دوبنده آبی نشان طلای وزن ۹۶ کيلوگرم کشتی فرنگی را از آن خود کرد.
بابک قربانی با دوبنده آبی نشان طلای وزن ۹۶ کيلوگرم کشتی فرنگی را از آن خود کرد.
دو فرنگی کاری که طلای جوانان و بزرگسالان جهان را به دليل ممانعت مسئولين ورزش جمهوری اسلامی ايران از انجام مسابقه با حريفان اسرائيلی از دست داده بودند، روز دوشنبه با برتری چشمگير مقابل تمام حريفان روی سکوی نخست بازی های آسيايی ايستادند.

در ادامه شانزدهمين دوره بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگژو و در مسابقات کشتی فرنگی، تيم ملی کشتی فرنگی ايران که ديروز با اميد نوروزی و سعيد عبدودلی دو مدال طلا کسب کرده بود، موفق شد دو نشان طلا و يک برنز ديگر نيز نصيب خود کند.

با کسب اين دو نشان طلا توسط طالب نعمت پور و بابک قربانی، کاروان وزش ايران ۱۲ طلايی شد و جايگاه خود را در رده چهارم جدول رده بندی مدال ها تثبيت کرد.

اين نتيجه با سرمربيگری محمد بنا، بعد از بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران، بهترين عملکرد کشتی فرنگی ايران محسوب می شود.

اين در حالی است که رقابت های کشتی فرنگی هنوز به پايان نرسيده و روز سه شنبه همزمان با آغاز رقابت های کشتی آزاد، اميرعلی اکبری در وزن ۱۲۰ کيلوگرم به مصاف رقبای خود خواهد رفت.

در رقابت های روز دوشنبه، فرشاد عليزاده در ۷۴ کيلوگرم که مدت ها به دليل مصدوميت از ميادين دور بود، در شرايطی از رسيدن به فينال باز ماند که تا ثانيه های پايانی از رقيب ژاپنی خود پيش بود.

عليزاده در اين رقابت ها مدال برنز را به گردن آويخت. اين فرنگی کار تهرانی، در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک نيز برنز گرفته بود.

عليزاده در گروه بازنده ها با برتری مقابل تاجيکستان و ازبکستان، روی سکوی سوم ايستاد.

در ۸۴ کيلوگرم طالب نعمت پور که اهل لرستان است، با برتری مقابل حريفانش روی سکوی نخست ايستاد. نعمت پور در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو، به دليل برخورد با رقيب اسرائيلی و ممانعت مسئولين ورزش ايران از انجام مبارزه، بدون مسابقه از دور رقابت ها حدف شد. او در مسکو بخت اول کسب مدال طلای ۸۴ کيلوگرم محسوب می شد.

نعمت پور پس از برتری مقابل قطر، قرقيزستان و هندوستان در دوره های مقدماتی، راهی فينال شد و در مسابقه پايانی با اجرای زيبای فن بارانداز، موفق شد لی سئول، قهرمان سال ۲۰۱۰ آسيا از کره جنوبی را تسليم کند.

در ۹۶ کيلوگرم بابک قربانی از خطه کرمانشاه نيز پيشينه ای مشابه نعمت پور داشت. او مدال طلای جوانان جهان در سال ۲۰۰۹ را صرفاً به خاطر قرعه اسرائيل، و خودداری اجباری از انجام مسابقه از دست داد.

قربانی در گوانگژو، تقريباً با تمام کشورهای آسيای ميانه حاضر در مسابقات روبرو شد و بر آن ها غلبه کرد!

او به ترتيب، فرنگی کاران تاجيکستان، ازبکستان و قرقيزستان را از پيش رو برداشت و در فينال مقابل آست مامبتوف نفر سوم المپيک پکن از قزاقستان پيروز شد تا چهارمين مدال طلا نصيب کشتی فرنگی ايران شود و شمار مدال های طلای کاروان ايران به عدد ۱۲ برسد.

رده بندی سه وزن کشتی فرنگی

با برگزاری رقابت های امروز، نفرات زير در سه وزن برگزار شده روی سکوی رفتند.

۷۴ کيلوگرم: ۱- دانيار کوبونوف(قرقيزستان) ۲- سوکاسا سوروماکی(ژاپن) ۳- فرشاد عليزاده(ايران) و پارک جين سانگ (کره جنوبی)

۸۴ کيلوگرم: ۱- طالب نعمت پور(ايران) ۲- لی سئول (کره جنوبی) ۳- الخازور اوزديف(قزاقستان) و ياناربک کنجی يف(قرقيزستان)

۹۶ کيلوگرم: ۱- بابک قربانی(ايران) ۲- آست مامبتوف(قزاقستان) ۳- ديويد سالادزه(ازبکستان) و آن چانگ گون(کره جنوبی)
XS
SM
MD
LG