لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

هشتمین مدال طلای ایران در بازی‌های آسیایی برای بهداد سلیمی


بهداد سلیمی (چپ) در کنار سجاد انوشیروانی، دو مدال‌آور وزن بالای ۱۰۵ کیلوگرم وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی
بهداد سلیمی (چپ) در کنار سجاد انوشیروانی، دو مدال‌آور وزن بالای ۱۰۵ کیلوگرم وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی
رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو، با برگزاری مسابقات وزن ۱۰۵+ کیلوگرم و قهرمانی بهداد سلیمی از ایران به پایان رسید و به این ترتیب ایران با کسب هشتمین مدال طلای خود، پس از چین، کره جنوبی و ژاپن در رده چهارم ایستاد.

در رقابت‌های گروه A این دسته که فقط پنج وزنه‌بردار حضور داشتند، ایران دو نماینده داشت و سهم آنها یک طلا توسط سلیمی، یک برنز هم برای سجاد انوشیروانی بود.

پیش از این، مرتضی رضائیان و اصغر ابراهیمی نیز موفق به کسب دو مدال نقره شده بودند. به این ترتیب، ایران با کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز، در رده‌بندی تیمی که روی سایت رسمی بازی‌های آسیایی منتشر شده است در رده پنجم قرار گرفت.

چین، قزاقستان، کره شمالی و کره جنوبی در رده‌های اول تا چهارم قرار گرفتند. ازبکستان، اندونزی و تایلند نیز پس از ایران در رده‌های ششم تا هشتم ایستادند.

گفتنی است، حسین رضازاده که پیش از این در کلیه مسابقات نمایندگان ایران تا کنار تخته پیش آمده و با فریادها و راهنمایی‌هایش به تهییج وزنه‌برداران می‌پرداخت، در رقابت‌های این وزن پس از حضور علی سعیدلو، معاون محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه، با جدا شدن از کادر فنی به جایگاه ویژه رفت تا رقابت‌ها را در کنار سعیدلو تماشا کند.

بهداد سلیمی در اولین حرکت یکضرب، نتوانست وزنه ۲۰۱ کیلوگرم را بالای سر برد. او که ماه قبل موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۰ آنتالیا شده است، در دومین حرکت توانست این وزنه را بالای سر ببرد.

سلیمی که وعده داده بود در این مسابقات به رکورد یکضرب جهان که با ۲۱۳ کیلو در اختیار رضازاده است حمله خواهد کرد، بر خلاف انتظار از درخواست وزنه ۲۱۴ کیلوگرم خودداری کرد.

سلیمی وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را انتخاب کرد و با مهار این وزنه با اختلافی چشمگیر در صدر جدول حرکت یکضرب قرار گرفت.

او حرکت دوضرب خود را با مهار وزنه ۲۳۵ کیلوگرم آغاز کرد تا ۳۹ کیلو با حریفان خارجی و ۲۰ کیلو از سجاد انوشیروانی پیش بیافتد!

سلیمی در دومین حرکت دوضرب نتوانست وزنه ۲۴۱ کیلوگرم را بالای سر ببرد، اما در مجموع با رکورد ۴۴۰ کیلوگرم قهرمان شد.

سجاد انوشیروانی دیگر وزنه‌بردار ایرانی در حرکت یک ضرب با بالای سر بردن وزنه ۱۸۵ کیلو، رقابت خود را آغاز کرد. او در دومین حرکت، موفق به مهار ۱۹۱ کیلو شد و در سومین حرکت یکضرب خود نیز ۱۹۵ کیلو را بالای سر نگاه داشت تا پس از سلیمی، نفر دوم حرکت یک ضرب باشد.

انوشیروانی در دوضرب، ابتدا ۲۲۶ کیلو را بالای سر برد. سپس ۲۳۲ کیلو را مهار کرد اما در آخرین حرکت در بالای سر بردن وزنه ۲۳۷ کیلو ناکام ماند.

او در مجموع با رکورد ۴۲۷ کیلو سوم شد. رده بندی وزن آخر مسابقات وزنه‌برداری به شرح زیر است.

۱. بهداد سلیمی (ایران) ۴۴۰ کیلوگرم
۲. سان گوئن جون (کره جنوبی) ۴۲۸ کیلوگرم
۳. سجاد انوشیروانی (ایران) ۴۲۷ کیلوگرم

پیش از رقابت‌های این وزن، مسابقات وزن ۱۰۵ کیلوگرم برگزار شد و مدال طلا به ژه یانگ از چین با مجموع ۴۰۲ کیلوگرم رسید. ایوان فریموف از ازبسکتان نیز با ۴۰۰ کیلو دوم شد و سرگئی ایستومین از قزاقستان در این وزن سوم شد.

حامد مجیدی که نماینده ایران در این دسته بود، در حرکت اول یکضرب، وزنه ۱۷۷ کیلوگرم را انتخاب کرد اما سه بار پیاپی در برابر آن ناموفق ماند و از گردونه مسابقات حذف شد.

طلای بهداد سلیمی هشتمین طلای کاروان ورزشی ایران در پایان هفته نخست بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو محسوب می‌شود.

تیم وزنه‌برداری در شانزدهمین دوره بازی‌ها با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک برنز عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت.
XS
SM
MD
LG